Venesykdommer

april 16, 2020

En venesykdom er noe som kan ramme alle, men det sees hyppigst hos eldre mennesker, overvektige og hos kvinner som er eller har vært gravide. Det er ulike typer venesykdommer, og de vanligste vil bli beskrevet her i artikkelen.

I kroppen har vi arterier som fører det oksygenrike blodet ut til kroppen, og så har vi vener som fører det oksygenfattige blodet tilbake til hjertet for å bli oksygenert. I venene er veneklaffer som hjelper blodet å strømme tilbake til hjertet. Det er tre typer årer: dype årer, overfladiske årer og perforantvener. Følgelig kan en venesykdom påvirke alle 3 venetyper.

Veneklaffene i venene hjelper til med å regulere blodstrømmen slik at det ikke oppstår tilbakeløp og de sikrer god blodsirkulasjon. Hvis disse venene er defekte eller ødelagte, vil det ha negativ innvirkning på blodsirkulasjonen, noe som vil ha noen bivirkninger som kan føre til venesykdommer.

Ulike typer venesykdommer

Venesykdommer oppstår ofte når blodsirkulasjonen i bena er dårlig og veneklaffene ikke fungerer som de skal. De vanligste venesykdommene er:

Åreknuter

Åreknuter, også kalt varicer, er en blodansamling i venen, som oftest finnes på leggene eller i knehasen. Når blodstrømmen i bena er nedsatt, på grunn av slitte veneklaffer, oppstår tilbakeløp, noe som resulterer i økt trykk på venen og hvor blodet akkumuleres i puljer. Dette kan forårsake åreknuter, som er en tykke og blåaktige blodårer som buler ut på huden.

Åreknuter kan forårsake milde plager som uro, tretthet og tyngdefornemmelse i bena, og i mer alvorlige tilfeller kan åreknuter føre til eksem eller sår på bena. Åreknuter er en av de vanligste venesykdommene, og berører omtrent 30% av befolkningen.

Sprengte blodkar

Sprengte blodkar er små, tynne blodkar som ser ut som et nett på huden. Sprengte blodkar oppstår ofte sammen med åreknuter, og personer som har sprengte blodkar kan også ha åreknuter uten å være klar over det. Sprengte blodkar gir ingen psykisk plage, men det kan være en stor kosmetisk plage og tilstanden kan forverres over tid. Sprengte blodkar er også en veldig vanlig venesykdom som mange mennesker har, og den forekommer oftest på bena eller i ansiktet.

Årebetennelse

Åreknutebetennelse er en betennelsestilstand i en overfladisk blodåre hvor det har oppstått små blodpropper, også kalt tromboflebitter.

Den inflammatoriske tilstanden i venen er ofte forårsaket av dårlig blodsirkulasjon, noe som kan føre til at blodet koagulerer og skaper små blodpropp. Åreknutebetennelse er en mer alvorlig venesykdom fordi blodproppene kan vandre mot lungene.

Venøs insuffisiens

Venøs insuffisiens kan være en kronisk venesykdom og venøs insuffisiens er tilstanden som oppstår når veneklaffene er ødelagte, slik at blodstrømmen svekkes og blodet har problemer med å strømme tilbake til hjertet for å bli oksygenert. Venøs insuffisiens er ofte assosiert med åreknuter, da åreknuter nemlig oppstår på grunn av dårlige veneklaffer.

Venøse leggsår

Venøse leggsår kan være en alvorlig venesykdom, og leggsåret oppstår når blodsirkulasjonen i bena er nedsatt. Dette kan blant annet skyldes overvekt, åreknuter, venøs insuffisiens eller langvarig sengeleie. Venøse leggsår forekommer ofte på leggene omkring ankelen, og selve såret kan være på størrelse med en håndflate. Leggsår er en alvorlig venesykdom fordi det kan være veldig vanskelig å helbrede og kan forårsake betennelse og ødem.

Dyp venetrombose

En av de mer alvorlige venesykdommene er dyp venetrombose, som er en blodpropp i en dyp vene i benet, bekkenet eller armen. Dyp venetrombose forekommer for eksempel ved langvarig sengeleie, overvekt, lange flyturer osv., og det kan også forekomme ved alvorlige åreknuter med veldig dårlig blodsirkulasjon i bena. Hvis du har symptomer på denne alvorlige venesykdommen, bør du kontakte legen din så snart som mulig.

Venesykdommer

Risikofaktorer ved venesykdommer

Det er forskjellige risikofaktorer som påvirker forekomsten av venesykdommer. Disse inkluderer:

• Arvelighet
  • Hormonelle faktorer
  • Overvekt
  • Langvarig sengeleie
  • Langvarig stillesitting og stilleståing
  • Graviditet
  • Usunn livsstil
  • Inaktivitet

De fleste av disse risikofaktorene er noe du selv kan gå inn og påvirke, så man er bevisst omkring risikoen for å få en venesykdom. Hvis en av foreldrene dine har en venesykdom, er du selv genetisk disponert til å få en venesykdom, så det er ekstra viktig å ta de forskjellige forholdsreglene seriøst for å minimere risikoen for å få venesykdommer.

Sammendrag – venesykdommer

Venesykdommer oppstår når blodsirkulasjonen er nedsatt, ofte forårsaket av slitte eller ødelagte veneklaffer. Det finnes ulike typer venesykdommer som kan være mer eller mindre alvorlige, men visse forholdsregler kan tas for å minimere risikoen for å få en venesykdom.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.