Fakta om sprengte blodkar og behandling av sprengte blodkar

15. september, 2019

Sprengte blodkar er små blodkar som ligger så overfladisk på beina at de er synlige gjennom huden. Sprengte blodkar, som også kalles spindelvevårer er ikke det samme som åreknuter som er mer hovne og mye mer synlige. Som navnet antyder, har sprengte blodkar et nett lignende utseende på huden. Sprengte blodkar oppstår på beina, men kan også forekomme i ansiktet.

Vaskulære ruptur skaper sprengte blodkar

Årsaken til at sprengte blodkar i det hele tatt oppstår, er at det er feil i veneklaffene – Sprengte blodkar forekommer ofte i kneskålene eller i ansiktet. Disse feilene i veneklaffene forhindrer at blodet pumpes fullstendig opp, og små mengder blir igjen i de underliggende venene. Det er disse små blodansamlingene som ser blå- eller lillaaktige ut gjennom huden og utgjør det som kalles en sprengte blodkar.

Fakta om spindelvevårer og behandling av dem

Sprengte blodkar eller åreknuter

Sprengte blodkar, i motsetning til åreknuter, er aldri farlige og forårsaker ikke smerter eller fysisk ubehag hos personen som har dem. Årsaken til at sprengte blodkar blir undersøkt og behandlet er i stedet rent kosmetisk fordi mange mennesker føler at de er stygge. Mange av disse menneskene føler at de ikke kan kle seg i plagg som viser beina, fordi de skammer seg over de synlige venene på beina.

Åreknuter og sprengte blodkar er mye vanligere i befolkningen enn det de fleste tror. Cirka 50 til 55 prosent av alle kvinner har sprengte blodkar, og blant menn er det litt mindre – omtrent 40 til 45 prosent. Blant personer over 50 år har mer enn halvparten av menneskene sprengte blodkar.

Den største faktoren for hvorfor en person får sprengte blodkar er på grunn av arv. Hvis foreldrene har sprengte blodkar, er det nesten 100 prosent sannsynlighet for at de også får dem. Det eneste man kan påvirke er når i livet de oppstår. Det finnes dog livsstilsfaktorer som også medvirker til at sprengte blodkar utvikles, selv om den genetiske faktoren mangler. Disse faktorene inkluderer overvekt, graviditet, høyt stillestående og -sittende, samt lite fysisk aktivitet. Noen hormoner i p-piller og hormonene som følge av overgangsalderen kan også påvirke utviklingen av sprengte blodkar.

De fleste som har sprengte blodkar ser ingen grunn til å behandle dem fordi sprengte blodkar er ufarlige og skaper ikke ubehag for vedkommende. Men, det er mange mennesker som synes de sprengte blodkar hemmer hverdagen, da de blir oppfattet som stygge. Det er derfor mange av disse menneskene velger å behandle sprengte blodkar.

Fakta om sprengte blodkar og behandling av sprengte blodkar

Enkelt å behandle sprengte blodkar

For den som ønsker å gå videre med en behandling av sprengte blodkar fordi vedkommende oppfatter dem som stygge, finnes det en rekke veldig fleksible måter å utføre behandlingen på. De vanligste metodene for behandling av sprengte blodkar er skleroterapi og laserbehandling.

Skleroterapi innebærer å injisere en slags lim i venene som er en del av trengte blodkarene. Limet lukker de skadde venene, som får dem til å krympe og forsvinne. Når de skadde venene krymper, forsvinner også blodet i dem og derfor også sprengte blodkarene da blodet er grunnen til at de er synlige på utsiden.

Laserbehandling av sprengte blodkar går ut på at lyset fra laseren ødelegger de skadde venene som deretter krymper og blodet forsvinner. Akkurat som med skleroterapi betyr det at venene ikke lenger er synlige fra utsiden av huden, og sprengte blodkarene forsvinner.

På Åreknuteklinikkene brukes skleroterapi for å fjerne sprengte blodkar.

Hva kan du gjøre selv for å unngå sprengte blodkar?

Det er en rekke ting en person kan gjøre for å forebygge dannelsen av sprengte blodkar og redusere omfanget av sprengte blodkarene som oppstår.

Tiltakene for å forhindre dannelsen av sprengte blodkar er alle knyttet til selve risikofaktorene for at sprengte blodkar oppstår generelt. De forebyggende tiltakene er derfor å redusere eller fjerne disse risikofaktorene. Hva en person kan gjøre er:

Forebygge overvekt eller gå ned i vekt

Unngå stillesittende eller -stående stillinger ved å ta pauser fra arbeidsoppgaver eller prøv å gjøre deg selv mer mobil mens arbeidet pågår, for eksempel å gå litt rundt på kontoret

Tren regelmessig for å øke blodsirkulasjonen i venene, noe som gjør det lettere for blodet å flyte oppover

Men da sprengte blodkar er arvelig, vil ikke disse aktivitetene på sikt ha en stor en innvirkning. Tiltakene kan dog forsinke fremveksten og redusere omfanget av sprengte blodkar.

Sammendrag – Fakta om sprengte blodkar og behandling av sprengte blodkar

Det som er viktigst når vi snakker om sprengte blodkar er å skille sprengte blodkar fra åreknuter. Sprengte blodkar er mindre og forårsaker ingen problemer, men kan oppleves som stygge, og de kan behandles akkurat som åreknuter.

Behandlingene for sprengte blodkar er veldig skånsomme og effektive – et raskt og enkelt inngrep blir de ødelagte venene lukket, og som deretter krymper og forsvinner. Det er dette som får sprengte blodkarene til å forsvinne og pasienten kan forlate klinikken innen omtrent en time.

Selv om sprengte blodkar for det meste er arvelig, kan omfanget bli forsinket og tilstanden redusert hvis en person ikke sitter eller står for lenge, trener og unngår overvekt.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.