• Bruk munnbind når du er på klinikken
  • Kom alene om det er mulig, med mindre ledsagelse er strengt nødvendig.

Opdateret: 10.11 2020

Fjerning av synlige blodårer

13. november, 2020

Synlige blodårer, også kalt vener eller kar, kan dukke opp forskjellige steder på kroppen. For noen personer er de til stor sjenanse da de kan gi hevelser i huden, og ha en lilla eller blå farge. Noen har veldig synlige blodårer fordi de har et tynt fettlag på kroppen. Andre har synlige årer fordi det er snakk om karsprengninger eller åreknuter. Hvorfor disse oppstår blir beskrevet i artikkelen.

Hva er synlige blodårer?

Hvis de synlige blodårene er sprengte blodkar eller åreknuter, kan de ha oppstått på grunn av arv eller andre faktorer som påvirker blodsirkulasjonen og funksjonen til veneklaffene. Dette kan være graviditet eller overvekt og inaktivitet.

De synlige blodårene ved karsprengninger ligner på et nett av blå blodårer som ligger helt ytterst i huden og brer seg utover. Dette ser du ofte i knehasene og på lårene, og sprengte blodkar oppstår ofte i sammenheng med åreknuter. En åreknute er en samling av blod i en syk vene. Blodet har hopet seg opp på grunn av defekte veneklaffer. I begge tilfeller vil blodårene være synlig i større eller mindre grad, og kan være en veldig stor plage og forårsake både fysisk og psykisk ubehag.

Når synlige blodårer er forårsaket av karsprengninger eller åreknuter, er dette ofte på grunn av arv. Sprengte blodkar og åreknuter er nesten 100 prosent arvelig. Det vil si at om en av foreldrene har hatt det, er det veldig stor sjanse for at man selv kan få samme problemer.

Hvorfor får man synlige blodårer på beina?

Det er helt normalt å ha synlige blodårer, det rammer omtrent hver 3. voksne person. Arv er den hyppigste årsaken til synlige blodårer i form av karsprengninger eller åreknuter. Som tidligere nevnt oppstår denne tilstanden når veneklaffene er slitte eller defekte. På innsiden av blodåren har vi veneklaffer. Deres oppgave er regulere blodgjennomstrømningen slik at blodet strømmer kun en vei mot hjertet for å få oksygen. Blodet kan strømme feil vei om veneklaffene ikke fungerer tilstrekkelig, noe som medfører et forhøyet trykk i venen. Som et resultat av dette kan det oppstå en oppsamling av blod og en åreknute.

Fjerning av synlige blodårer

Tyngdekraften gjør at vi får et større press på venene i beina. Det er tyngre å få pumpet blodet oppover, derfor forekommer synlige blodårer ofte på beina. Det kan være til stor sjenanse slik at vedkommende med plagene unngår å gå med bare ben. Det kan være å alltid dekke dem til, og ikke vise seg på stranden eller svømmehallen der man kan se de synlige blodårene. Derfor vil mange oppleve en lettere hverdag og forhøyet livskvalitet etter en behandling der det synlige blodårene er fjernet.

Er det farlig å ha synlige blodårer på beina?

Når man får synlige blodårer i form av karsprengninger er det kun et kosmetisk problem. Derimot er enkelte åreknuter et medisinsk problem, som kan medføre store smerter og et alvorlig sykdomsbilde om man ikke får behandling. Synlige blodårer utvikles over tid og har ofte en underliggende årsak, for eksempel åreknuter. Om disse ikke behandles vil situasjonen forverres. De synlige blodårene er i seg selv ufarlige, men kan i enkelte tilfeller føre til mer alvorlige sykdomstilstander. Ubehandlede åreknuter kan utvikle eksem, pigmentering og kroniske sår på beina. I mer alvorlige situasjoner kan åreknuter medføre tromboflebitt (årebetennelse) eller blodpropp.

Hvordan fjernes synlige blodårer på beina?

Første skritt når man fjerner synlige blodårer på beina er en forundersøkelse der en spesialist undersøker beina med ultralyd. Her finner man ut om man har nedsatt blodgjennomstrømning og hvor åreknutene er plassert. For å finne den rette behandlingsmetoden må graden av åreknutene vurderes. Er det snakk om helt overfladiske synlige blodårer fjernes de ved hjelp av mikrosklerosering. Denne behandlingen innebærer at man injiserer et legemiddel i de små synlige blodårene. Dette gjør at de lukkes, og da vil de med tiden forsvinne helt.

Hvis de synlige blodårene gir fysisk ubehag som en følelse av tyngde, kramper eller hevelser, kan det være snakk om åreknuter. Skum, laser og flebotomi er behandlingsmetoder som brukes for å fjerne åreknuter.

Fjerning av synlige blodårer ved hjelp av skumbehandling

Skumbehandling brukes ofte til å fjerne mindre blodårer hvor åreknuten ikke er så alvorlig. Her injiseres en type skum inn i den syke venen, som deretter forsegles og ødelegges. Resultatet er at de synlige blodårene og åreknuten forsvinner. Skummetoden brukes og hos pasienter som tidligere har fått åreknutebehandling.

Fjerning av synlige blodårer ved hjelp av laserbehandling

Laserbehandling blir ofte brukt hos pasienter som har veldig store og synlige blodårer som har gitt dem store åreknuter. Varmen fra laseren får venen til å lukkes, blodet strømmer andre veier, og de synlige blodårene er fjernet.

Fjerning av synlige blodårer ved hjelp av flebektomi

Laser og skumbehandling fjerner den medisinske delen av åreknuter, men har man veldig synlige åreknuter på beina brukes flebektomi. Da lager man et mikrosnitt der de synlige årene er plassert. Så trekker legen en liten del av blodåren ut, og tydelige åreknuter forsvinner. Flebektomi brukes ofte sammen med en av de andre metodene for å oppnå best mulig resultat.

Det er individuelt hvor plaget man er av sine synlige blodårer på beina, og om man ønsker dem fjernet. Men når de synlige årene blir til så stor sjenanse at de påvirker hverdagen, kan det være en god ide å få dem fjernet.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.