17. februar, 2020

Hva er åreknuter

Åreknuter er slyngende vener som er synlige gjennom huden. Åreknuter er ofte blålige, fordi blodet i venene har lite oksygen, og de oppstår som oftest i knehasene og på leggene. Åreknuter er arvelige og berører omtrent tretti prosent av befolkningen på et tidspunkt i livet.

Åreknuter forekommer på grunn av slitasje på veneklaffene som regulerer blodstrømmen til hjertet. Hvis disse klaffene lekker blod nedover i venene, vil det samle seg under veneklaffene og de vokser til åreknuter.

Åreknuter er nesten aldri farlige, men de kan forårsake plager for personen som har dem. Problemene inkluderer en følelse av tunge ben, milde smerter hvor åreknutene er, kløe, varige leggsår som er vanskelige å lege og begrensninger i livet, som for eksempel å oppfatte åreknuter som stygge.

System for å klassifisere åreknuter

Det et system som er spesielt utviklet for å klassifisere venesykdommer, hvor åreknuter regnes som en av dem.

Systemet kalles CEAP – som på engelsk står for “Clinical, Etiological, Anatomical and Pathophysiologic”. CEAP beskriver symptomene på åreknuter etter alvorlighetsgraden av åreknutene. CEAP er et anerkjent system for klassifisering av åreknuter og brukes av helsevesenet i mange land.

Bilder av åreknuter

Nedenfor vil vi gå gjennom alle nivåene på åreknuter basert på deres klassifisering i henhold til den første delen av CEAP-systemet, og den kliniske beskrivelsen sammen med bilder som illustrerer hvordan et ben kan se på hvert trinn.

Foto C1: Sprengte blodkar

I det første nivået av åreknuter, C1, vises sprengte blodkar på benet. Disse små venene forårsaker ingen plager for pasienten, bortsett fra eventuelle kosmetiske problemer, men de kan være et tegn på at åreknuter er i ferd med å utvikle seg.

Foto C2: Åreknuter

Åreknuter er nå tydelig synlige med sine typiske hovne årer i blåaktig farge som slynger seg nedover beina. I denne fasen kan personen med åreknuter oppleve ubehag i form av milde smerter, tunge bein og økt følelse av kosmetiske plager.

Foto C3: Åreknuter med hevelse og benødem

Når åreknuter blir mer alvorlige, oppstår ofte symptomer som hovne ben og ankler. Symptomene på åreknuter er tydeligere på dette stadiet for personen som har dem. Personen med åreknuter bør vurdere å få dem undersøkt.

Foto C4: Åreknuter med hudforandringer og eksem

På nivå C4 kan personen som har åreknuter starte å merke dem ganske mye. Nå har hudforandringer dukket opp, eksem har dannet seg, og på grunn av det kan det ofte oppstå kløe. Huden er misfarget og hard.

Foto C5: Åreknuter med legede leggsår

Når åreknuter vises med helende sår på leggene, er dette et tegn på en ytterligere forverring av tilstanden. Det at det er helende sår på bena, betyr at personen med åreknuter har hatt åpne leggsår som deretter ble leget.

Foto C6: Åreknuter med åpne leggsår

I den siste fasen, C6, er åreknuter veldig alvorlige. Nå forekommer alle de tidligere symptomene sammen med leggsår som ikke heles av seg selv. Som vi beskrev i C5 ovenfor, var der tegn på helende sår på bena, men i C6 forblir leggsårene åpne, varige og kan ikke helbrede seg selv. Denne fasen gir selvfølgelig store problemer for den som har åreknuter.

Bilder av åreknuter etter nivå i henhold til CEAP

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.