28. April 2020

Åreknuter oppstår når funksjonen til veneklaffene er nedsatt, og det oppstår tilbakeløp og dårlige blodsirkulasjon. Når det er dårlig blodsirkulasjon, kan det utvikle seg til eksem som forårsaker kløe rundt åreknutene. Denne kløen er en hudlidelse, og kalles også for stasis dermatitt, som ofte forekommer på leggene og anklene.

For å forstå hvorfor man kan få åreknuter som klør, er det viktig å vite hvorfor åreknuter først og fremst oppstår.

Fakta om åreknuter

I kroppen har vi vener som er blodårene som fører det oksygenfattige blodet tilbake til hjertet for å bli oksygenert. Blodet strømmer i venene i bena, og for å regulere blodstrømmen slik at det ikke oppstår tilbakeløp, har vi veneklaffer i venene. Disse veneklaffene kan bli slitte eller defekte på grunn av forskjellige faktorer som alderdom, arvelighet, overvekt, graviditet osv. Når veneklaffene er slitte, akkumuleres blod i venene, noe som forårsaker stort trykk i venene og kan forårsake åreknuter eller sprengte blodkar.

Åreknuter som klør

Symptomer på åreknuter

Åreknuter rammer omtrent 30% av den voksne befolkningen, og åreknuter er arvelige. Det vil si at hvis en av foreldrene dine har hatt åreknuter, er du genetisk disponert for å selv få åreknuter på et tidspunkt i livet. Det er ulike symptomer på åreknuter, og personer som har åreknuter kan oppleve dem veldig forskjellig. De vanligste symptomene er:

• Mindre smerter i området rundt åreknutene
  • Ubehag i bena og kramper i leggene
  • Fornemmelse av tyngde

Åreknuter utvikler seg sakte, og hvis åreknuter ikke behandles, vil tilstanden forverres over tid og kan forårsake mer alvorlige symptomer:

• Grov og misfarget hud
  • Eksem
  • Svie
  • Kløende hud rundt åreknutene
  • Venøse leggsår
  • Blødning fra åreknuten

Hvis du har hatt åreknuter i en lengre periode og åreknuter ikke har blitt behandlet, kan en ha en effekt på huden rundt åreknutene. Dette kan forårsake:

• Tørr hud som er sprukket, blank og irritert
  • Væskende sår og ikke-legende venøse leggsår.

Åreknuter som klør forårsaker ofte væskeansamling rundt anklene, og huden er generelt irritert, rød og kløende. Det store trykket på venene får blodet til å sive ut av venene og inn i huden. Denne typen hudlidelser hvor åreknuter klør og hvor eksem kan oppstå, kalles stasis dermatitt.

Hvorfor får man åreknuter som klør?

Stasis dermatitt kan være en langvarig tilstand som forårsaker betennelse, leggsår, kløende og irritert hud på leggene. Tilstanden oppstår ofte på grunn av underliggende problemer som påvirker blodsirkulasjonen i bena. Det vil si at hvis du har åreknuter, kan kløe skyldes andre problemer, for eksempel kronisk venøs insuffisiens, og mer alvorlige åreknuter eller årebetennelse.

Tilstanden hvor du har åreknuter som klør vil forverres hos personer som allerede har en tendens til å ha dårlig blodsirkulasjon. Dette kan være hos mennesker som er:

• Overvektige
  • Eldre
  • Personer som lider av kronisk venøs insufficiens
  • Personer som har hatt blodpropp

Hvordan unngår man å få åreknuter som klør?

Åreknuter som klør forekommer blant annet fordi blodsirkulasjonen er dårlig. Med dette i bakhodet, kan det iverksettes forskjellige tiltak som kan forhindre at tilstanden forverres, og forhindre at åreknuter begynner å klø og utvikle eksem eller i mer alvorlige tilfeller utvikle venøse leggsår.

Hvis du allerede har åreknuter, er det viktig å forbedre blodgjennomstrømningen i bena, og dette kan gjøres gjennom forskjellige tiltak:

• Venepumpeøvelser
  • Opprettholde en sunn og aktiv livsstil
  • Å holde bena høyt mens du sitter eller ligger
  • Unngå stillesittende eller stillestående stillinger i lang tid

Å ta disse forholdsreglene kan minimere risikoen for å forverre tilstanden til åreknuter, og med dette også åreknuter som klør.

Hvordan behandles åreknuter som allerede klør?

Hvis du lider av åreknuter som klør, har du sannsynligvis hatt åreknuter i lang tid. Tilstanden har nok blitt verre og har utviklet irritert hud rundt åreknutene som har begynt å klø, og kanskje har det også forårsaket eksem og hudforandringer.

Åreknuter som klør har oppstått på grunn av underliggende problemer, og hvis du ønsker en permanent forbedret tilstand, krever det mest sannsynlig en åreknutebehandling.

Før det blir avgjort om en åreknutebehandling skal utføres, skal det foretas en forundersøkelse. Denne forundersøkelsen kan utføres på Åreknuteklinikkene. En forundersøkelse inkluderer en nøyaktig og omfattende klinisk undersøkelse som suppleres med en ultralydundersøkelse for å kartlegge blodhastigheten.

I samråd med spesialisten blir den aktuelle behandlingsmetoden vurdert for fjerning av åreknuter som klør og som vil gi det beste resultatet. Alle åreknutebehandlinger på Åreknuteklinikkene utføres av spesialiserte leger, og er ekstremt skånsomme og det brukes kun lokalbedøvelse. Etter en åreknutebehandling kan du reise hjem med det samme, og det er en kort rekonvalesens.

Sammendrag – Åreknuter som klør

Åreknuter oppstår når blodsirkulasjonen er nedsatt, og veneklaffenes funksjon ikke er nok til å skape tilbakeløp i venene. Denne tilstanden resulterer i blodansamlinger og økt trykk i venene som gir åreknuter. Hvis du har hatt åreknuter i en lengre periode, vil tilstanden bli dårligere og huden rundt åreknutene blir påvirket. Huden rundt åreknutene kan gi irritasjon, svie og kløe, og i mer alvorlige tilfeller kan den danne eksem og venøse leggsår.

Hvis dine åreknuter har klødd i lengre tid, vil det ofte kreve en åreknutebehandling for å skape et varig og godt resultat uten kløe i huden. Det finnes forskjellige behandlinger for å fjerne åreknuter som klør, og en den riktige behandlingsmetoden blir avgjort i samråd med en spesialist under en forundersøkelse.

åreknuter