31. Januar 2020

Det er vanskelig å ikke nevne åreknuter når vi snakker om venøse leggsår. Åreknuter er tykke, blå årer som slynger seg på bena og forekommer ofte på leggene og på anklene. Åreknuter oppstår på grunn av defekter i veneklaffene, noe som er en medvirkende årsak til at blodet samler seg opp i venene. Der vil venen hovne opp når trykket øker, og dette vil føre til åreknuter.

Hva er venøse leggsår

Når vi snakker om leggsår, eller mer spesifikt venøse leggsår, er det ofte mange som ikke er klar over at dette kan være et symptom på åreknuter. Åreknuter forekommer som nevnt fordi veneklaffene ikke fungerer som de skal, og dette fører til svekket blodsirkulasjon i bena. Når blodsirkulasjonen er dårlig, vil det ikke være nok nødvendig blodsirkulasjon i bena, og dette forårsaker ikke kun åreknuter, men kan også i verste fall venøse leggsår. Det økte trykket i venene kan forårsake hevelse, misfarging og irritasjon i huden, noe som til slutt kan danne sår og venøse leggsår.

Når venøse leggsår oppstår, nedbrytes huden på beinet der hvor åreknutene er. Venøse leggsår utvikler seg og forverres over tid, og kan derfor forårsake stort ubehag og irritasjon på benet.

Symptomer på venøse leggsår

En person som har utviklet veldig omfattende åreknuter og som har hatt dem i lang tid uten å få behandling, kan oppleve at huden rundt åreknutene endrer seg. Det er derfor viktig å holde øye med på følgende, som kan være symptomer på venøse leggsår:

• Misfarging av huden på underbenet og rundt ankelen. Huden kan virke rød og mørk.
  • Huden kan ha endret seg i tykkelse og virke mer grov.
  • Huden rundt åreknutene kan være irriterte, følsomme og det kan forårsake kløe og eksem.
  • Sår på leggen som ikke kommer av skader, og som kan være veldig vanskelige å hele.
  • Venøse leggsår kan være på størrelse med en håndflate.
  • Sårbunnen er ofte rød eller gulaktig.
Venøse leggsår

En person som har omfattende åreknuter og som opplever symptomer som disse, bør søke hjelp fra faglig kompetente leger som kan vurdere tilstanden av de venøse leggsårene for å finne riktig behandling for sårene og dermed også en riktig åreknutebehandling.

Kan venøse leggsår være farlige

Som beskrevet forekommer venøse leggsår ofte på grunn av omfattende åreknuter. Åreknuter kan forårsake milde smerter,og trøtte og tunge ben, men åreknuter er generelt ikke farlige. Hvis personen som har åreknuter på bena ikke får riktig behandling av åreknuter, kan disse føre til venøse leggsår. Et stort problem med venøse leggsår er nedsatt bevegelighet for personen som har dem, og at sårhelingsprosessen kan ta lang tid. I tillegg til de fysiske plagene ved leggsår, kan venøse leggsår også resultere i betydelig svekket livskvalitet fordi leggsår blir en begrensning i hverdagen.

Når bør venøse leggsår behandles?

Venøse leggsår oppstår når åreknuter er veldig omfattende, og dette forekommer hos personer som ikke har fått sine åreknuter behandlet i tide. Det vil si at de som opplever tegn på venøse leggsår bør umiddelbart bestille tid til en forundersøkelse, som er det første steget ved fjerning av åreknuter.

I en forundersøkelse blir åreknutene på bena undersøkt med ultralyd, hvoretter en karkirurg kan vurdere hvilken behandling som passer best til den enkelte for å fjerne åreknutene.

Behandling av venøse leggsår og åreknuter

Som det ble innledningsvis beskrevet beskrevet, er det mange som ikke er klare over at venøse leggsår ofte er et symptom på åreknuter. Når det er sagt, vil venøse leggsår, forårsaket av åreknuter, først hele og forsvinne etter åreknutene er blitt behandlet.

På Åreknuteklinikkene jobber Nordens ledende spesialister, og det utføres alltid en individuell vurdering av hvilken behandling av åreknuter som er riktig.

Sammendrag

Venøse leggsår og åreknuter er ofte nært beslektet. Dette er fordi åreknuter oppstår når veneklaffene har defekter og blodsirkulasjonen i bena blir hemmet. Når blodstrømmen er virkelig dårlig over en lengre periode, vil huden på leggene og spesielt rundt anklene bli irritert, utvikle eksem og i verste fall dannes venøse leggsår. Hvis du opplever symptomer på venøse leggsår, er det veldig viktig å se en lege som kan bestemme hvilken behandling som er den riktige. Venøse leggsår er ofte et symptom på åreknuter, så det krever ofte at man skal behandle åreknutene, før leggsårene vil hele og forsvinne helt.