Ikke det samme som åreknuter

Årsaker til og behandling av sprengte blodkar

Sprengte blodkar er små skadede vener som kan oppstå på overflaten av huden på beina eller i ansiktet. Sprengte blodkar på beina kan være blå, lilla eller røde, og de kan ses som tynne linjer, nett eller grener. Dem forekommer ofte i forbindelse med åreknuter, der åreknuten er den underliggende årsaken. Sprengte blodkar i ansiktet er først og fremst kosmetiske og behandles ikke hos oss. Her vil vi informere om begge deler.

Årsaker til sprengte blodkar

Sprengte blodkar kan oppstå når veneklaffene slutter å fungere ordentlig. Når veneklaffene fungerer dårlig, samles oksygenfattig blod i venene, og etter hvert som blodansamlingen blir større, blir venene enda mer synlige på overflaten av huden.

Sprengte blodkar i ansiktet kan skyldes at små blodkar brister. Trykk på venene eller skade fra intens soling kan være årsaken.

Sprengte blodkar sammenlignet med åreknuter

Åreknuter og sprengte blodkar på beina oppstår på grunn av nedsatt blodomløp i venene.

Forskjellen mellom sprengte blodkar og åreknuter:

• Sprengte blodkar er tynnere og ligger overfladisk under huden.
  • Den mest effektive behandlingen for sprengte blodkar er mikrosklerosering, som er et lite inngrep.
  • Åreknuter er ofte mye mer synlige enn sprengte blodkar. Dette er spesielt tydelig når de sprengte blodkarene vises på leggene.

Sprengte blodkar

Det finnes en rekke faktorer som øker risikoen for sprengte blodkar:

• Det er en sterk arvelig faktor assosiert med sprengte blodkar. Over 90 prosent av mennesker som har sprengte blodkar, har eldre slektninger som har sprengte blodkar.
  • Sprengte blodkar er mer vanlig hos kvinner enn hos menn, noe som hovedsakelig er knyttet til graviditet. At sprengte blodkar er vanlige i forbindelse med graviditet skyldes den økte kroppsvekten som øker trykket i venene i beina. Sprengte blodkar som har oppstått i forbindelse med graviditet forsvinner ofte av seg selv etter endt svangerskap.
  • Ettersom veneklaffene i venene slites med årene og blodsirkulasjonen reduseres, øker risikoen for sprengte blodkar hos eldre mennesker.
  • Overvekt kan føre til sprengte blodkar på grunn av det økte trykket på venene som følger med økt kroppsvekt.
  • Visse prevensjonsmidler og hormonbehandlinger for overgangsalderen kan øke risikoen for sprengte blodkar fordi østrogen kan svekke veneklaffene i venene.
  • Stillesitting er en risikofaktor for sprengte blodkar. Venene i beina må jobbe hardere for å pumpe blod til hjertet når en person sitter eller står stille i flere timer i strekk.
  • En person som har hatt en blodpropp eller har skadet veneklaffene, har økt risiko for sprengte blodkar.
  • Trykk i ansiktet i forbindelse med hoste, nysing, oppkast eller risting kan forårsake sprengte blodkar.
  • Ultrafiolett stråling fra solen kan skade huden og forårsake sprengte blodkar, spesielt i ansiktet.

Behandling av sprengte blodkar

Selv om sprengte blodkar er ufarlige og ikke forårsaker ubehag eller smerte, kan det være lurt å behandle dem av kosmetiske årsaker.

Det er flere forskjellige behandlingsmetoder for sprengte blodkar:

• Støttestrømper øker blodsirkulasjonen i beina ved å øke trykket på venene i leggene, noe som motvirker sprengte blodkar. Støttestrømper kan også lindre hovne ben og redusere risikoen for blodpropp i beina.
  • Skleroterapi – skumbehandling – og lukking av sprengte blodkar er en måte å behandle sprengte blodkar på. Skleroterapi eller lukking av venene betyr at skum eller lim injiseres i venene, noe som får blodet til å koagulere. Dette er noe som får de skadede blodkarene til å minke og forsvinne. Flere behandlinger kan være nødvendig. Inngrepet tar omtrent en time å utføre, og pasienten kan reise hjem umiddelbart etterpå.
  • Kirurgi brukes nesten aldri til å behandle sprengte blodkar, fordi inngrepet er mer omfattende enn de andre metodene, og disse metodene har ofte et bedre resultat i behandlingen av sprengte blodkar.

Forebygging av sprengte blodkar

Det er en rekke tiltak som en person kan ta for å selv forebygge dannelse av sprengte blodkar. Noen av disse tiltakene innebærer en livsstilsendring.

• Ultrafiolett stråling fra solen kan forårsake sprengte blodkar, spesielt i ansiktet. Derfor kan beskyttelse mot solstråling forhindre dannelse av sprengte blodkar.
  • Overvekt øker trykket i venene på beina. Derfor kan et vekttap som øker blodsirkulasjonen redusere risikoen for sprengte blodkar.
  • Støttestrømper gir et trykk mot venene, noe som øker blodsirkulasjonen, som igjen forhindrer sprengte blodkar.
  • Unngå stillesitting for å forhindre sprengte blodkar. Stå opp og beveg hver halvtime for å øke blodsirkulasjonen og forhindre sprengte blodkar. Generelt er trening viktig for forebygging av sprengte blodkar. Trening øker blodsirkulasjonen, noe som forhindrer dannelse av sprengte blodkar.
  • Stramme klær rundt midjen og hoftene reduserer blodstrømmen til beina, noe som øker risikoen for sprengte blodkar. Unngå derfor stramme klær for å redusere risikoen for åreknuter.
  • Overdreven varme kan føre til at venene hovner opp. Unngå derfor dampbad og badstue for å forhindre sprengte blodkar.
  • Alkoholinntak kan føre til at venene i ansiktet brister. Unngå derfor alkohol for å forhindre dannelse av sprengte blodkar.
  • Å holde beina i en høy stilling gjør det lettere for blodet å strømme tilbake til hjertet, noe som reduserer forekomsten av blodansamlinger i venene, og derfor noe som forhindrer sprengte blodkar.

Hvis du er bekymret for dine sprengte blodkar og ønsker råd om hvordan du kan lindre eller forhindre dem, kan du besøke legen din for å diskutere situasjonen din.

Hvis du vil vite mer om sprengte blodkar, kan du lese vår artikkel ‘Fakta om sprengte blodkar og behandling av sprengte blodkar’.

Før
Etter
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224