Radiofrekvensbehandling for å fjerne åreknuter

Åreknuter har blitt behandlet i mange år ved bruk av den tradisjonelle metoden ‘stripping’, men i dag brukes langt mer skånsomme metoder som er like effektive, men som har minimal rekonvalesens og som bare utføres under lokalbedøvelse. De moderne og effektive behandlingsmetodene er laser, flebektomi og radiofrekvensbehandling.

Når åreknuter blir en plage i hverdagen

Symptomene på åreknuter kan være mange og varierte, og symptomene er ofte individuelle. De vanligste symptomene på åreknuter er:

• Følelse av tyngde og tretthet i beina
  • Kramper
  • Uro og ubehag

Mennesker som har åreknuter opplever dem forskjellig. Noen plages veldig, mens andre nesten ikke legger merke til åreknutene.

Åreknuter kan være en veldig stor plage i hverdagen og forårsake fysiske smerter, men åreknuter kan også være en veldig stor kosmetisk plage.

Åreknuter vises veldig ofte på beina, der de kan være store og fremtredende, bule ut og være lilla og blå. Åreknuter vil utvikle seg over tid, og åreknuter vil derfor også spre seg nedover beinet eller opp langs låret.

Radiofrekvensbehandling for å fjerne åreknuter

Hvis du har åreknuter, kan det også føre til sprengte blodkar, som er små blodkar som ser ut som et nettverk av små, rødlige tråder. I motsetning til åreknuter forårsaker sprengte blodkar ikke fysiske smerter, og sprengte blodkar er mindre og buler ikke ut på huden.

Når oppstår åreknuter?

Åreknuter kan forekomme gjennom hele livet, og det er ikke noe spesifikt tidspunkt de oppstår. Åreknuter oppstår fordi veneklaffene ikke fungerer tilstrekkelig. Veneklaffenes funksjon er å forhindre at blodet strømmer bakover. Veneklaffene fungerer som en slags ventil i blodkarene og regulerer dermed blodstrømmen. Veneklaffer, som resten av kroppen, vil også slites med alderen, så åreknuter forekommer oftere hos eldre mennesker fordi deres veneklaffer er mer slitte enn hos yngre mennesker. Men åreknuter er arvelige, så hvis man er arvelig disponert for åreknuter, kan åreknuter forekommer både tidlig og sent i livet.

Det er forskjellige faktorer som påvirker forekomsten av åreknuter, så derfor kan du aktivt påvirke risikoen for åreknuter og hvor tidlig i livet åreknuter eventuelt oppstår.

Når åreknuter skal fjernes

Når åreknuter blir en stor plage i hverdagen og bidrar til forringet livskvalitet, er det verdt å overveie å fjerne åreknutene med en åreknuterbehandling. En mye brukt metode for å fjerne åreknuter skånsomt og effektivt er radiofrekvensbehandling.

En radiofrekvensbehandling kan forsiktig fjerne en åreknute

Radiofrekvensbehandling ble utviklet i USA på 1990-tallet, og radiofrekvensbehandling er en av de mest effektive metodene for å fjerne åreknuter.

• En radiofrekvensbehandling tar omtrent 1 time, og før behandlingen starter markeres åreknutene med en markør.
  • Huden desinfiseres med en væske og et sterilt omslag legges rundt operasjonsområdet.
  • Radiofrekvensbehandling innebærer å sette et kateter inn i den syke vene ved hjelp av ultralydscanning.
  • Når kateteret settes inn i den syke vene, legges det et lokalbedøvelsesmiddel langs venen.
  • Kateteret varmes deretter opp med radiofrekvens, og kateteret trekkes sakte ut og varmen ødelegger venen.
  • Selve radiofrekvensbehandlingen varer i to og et halvt minutt, og den vil ikke bli lagt merke til.

Etter en radiofrekvensbehandling

• Etter radiofrekvensbehandlingen blir beinet bundet med en støttebandasje, som er der for å lindre operasjonsområdet.
  • Bandasjen skal brukes i 24 timer, hvoretter støttestrømper bør brukes i fem dager.
  • Man kan gjenoppta sine normale aktiviteter i løpet av noen dager, men du bør avstå fra veldig hard fysisk trening rett etter behandlingen.

Komplikasjoner etter en radiofrekvensbehandling

• Det kan være svak smerte og hevelse etter radiofrekvensbehandlingen.
  • Noen mennesker opplever brunaktig misfarging i området der venen har blitt behandlet med radiofrekvens.
  • Venen kan føles litt hard, men den forsvinner over tid.
  • Misfargingene, de milde smertene og de “harde” områdene er helt ufarlige og de vil forsvinne i løpet av de neste 12 månedene.
  • En veldig liten andel av de behandlede pasientene kan oppleve komplikasjoner i form av dyp venetrombose eller betennelse.

I forbindelse med en radiofrekvensbehandling brukes ofte flebektomi, som er en behandling som fjerner de synlige delene av en åreknute. Det vil si de tydelige åreknutene på beina.

Behandlingsmetoder som tilbys på Åreknuteklinikkene for å fjerne åreknuter

I tillegg til radiofrekvensbehandling tilbys også laserbehandling, skumbehandling og flebektomi.

Før en eventuell behandling vil en forundersølelse bli utført, der spesialisten analyserer blodsirkulasjonen og hvor åreknutene er lokalisert ved hjelp av ultralyd. Deretter vurderes riktig behandlingsform som tilpasses den enkelte person.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledande spesialister innen moderne åreknutebehandliger og er utdannet ved Karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i Danmark. Han har mer enn 15 års erfaring med å behandle åreknuter med de mest moderne og skånsomme metoder. Martin har vært en del av den ledende forskningen innen åreknutebehandling, publisert i internasjonalt anerkjente tidsskrifter, og har vært med på å innføre moderne åreknutebehandling i Danmark. Martin har også lang erfaring med behandling av komplekse åreknuter ved bruk av en spesiell kombinasjon av moderne, minimalt invasive metoder. En fremgangsmåte han har utviklet gjennom mange års erfaring, og som vi kaller “The nordic treatment protocol for advanced varicose veins”.
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224