Har du åreknuter på føttene?

20. juli, 2020

Tykke, bulende blodårer på føttene kan være åreknuter, og de kan være en utrolig stor plage og forårsake både fysiske og psykiske plager.

Åreknuter på føttene fremstår som tydelige blodårer som er lilla- og blåaktige, og slynger seg på baksiden av foten. Åreknutene ligger i overflaten av huden, og du kan enkelt merke dem på huden.

Hvorfor oppstår åreknuter på føttene?

Åreknuter oppstår på grunn av arvelighet, og åreknuter forekommer hos omtrent hver tredje voksen i den vestlige verden. Åreknuter på føttene er en ganske vanlig venesykdom, og hvis foreldrene dine også har hatt det, vil du sannsynligvis også få åreknuter på føttene på et tidspunkt i livet.

Til tross for at åreknuter på føttene er arvelige, er det forskjellige forholdsregler du kan ta for å minimere risikoen for hvor store og omfattende åreknutene på føttene dine kan bli.

Generelt forekommer åreknuter fordi blodet i venene ikke er regulert ordentlig. I venene i beina finnes veneklaffer, som har i oppgave om å sørge for at veien i venene er ensrettet, slik at blodet kun strømmer en vei til hjertet for å bli oksygenert. Blodet strømmer mot tyngdekraften, så veneklaffene fungerer som en slags ventil og lukker seg, slik at blodet bare strømmer oppover mot hjertet. Disse veneklaffene kan bli slitte eller skadet på grunn av eksempelvis arvelighet, alderdom, overvekt, graviditet osv., og når denne tilstanden oppstår, vil det oppstå en oppsamling av blod som gjør at trykket i venen øker og en åreknute oppstår.

Når åreknuter på føttene blir en stor plage i hverdagen

Generelt er åreknuter helt ufarlige, men åreknuter vil utvikle seg over tid, og det vil også åreknutene på føttene. Det vil si at hvis du har åreknuter på føttene, vil tilstanden forverres hvis åreknutene ikke blir behandlet.

Åreknuter på føttene kan forårsake en rekke forskjellige plager, som både kan være et fysisk ubehag eller en kosmetisk plage. Når disse plagene starter å påvirke hverdagen negativt, kan det være verdt å overveie å få åreknutene på føttene behandlet. De fysiske, milde smertene som åreknutene på føttene kan forårsake, er en følelse av tunge og slitne bein og føtter, hevelse i føttene, tyngdefornemmelse, og i mer alvorlige tilfeller kan åreknutene på føttene gi kløe og eksem.

Åreknuter på føtter og bein

Åreknuter på føttene er ofte forbundet med åreknuter på beina, da åreknutene på beina ofte sprer seg nedover beinet og ned på føttene.

Åreknuter på begge føtter og bein kan være til en så plage at det kan gi nedsatt livskvalitet. Det første steget mot å fjerne åreknutene på føttene er en forundersøkelse hvor spesialisten utfører en ultralydundersøkelse av blodsirkulasjonen og identifiserer eventuelle åreknuter på føttene og beina.

Hvis det nå er åreknuter på føttene, vil den riktige behandlingsformen bli vurdert i en forundersøkelse som kan fjerne åreknutene effektivt og skånsomt.

Åreknuter på føttene

Effektive behandlingsmetoder for å fjerne åreknuter på føtter og bein

Som nevnt ser man ofte at åreknuter på beina kan føre til åreknuter på føttene. Hvis du har åreknuter på føttene som du vil fjerne, er det en god idé å fjerne åreknuter på beina, da disse ofte er relatert. Det finnes gode og skånsomme behandlingstyper som gir gode resultater. Alle åreknutebehandlinger på Åreknuteklinikkene utføres av Nordens ledende spesialister, og det brukes bare lokalbedøvelse. De forskjellige åreknutebehandlingene er veldig skånsomme, og i stort sett alle tilfeller kan du komme tilbake til din normale hverdag rett etter en åreknutebehandling. De mest brukte metodene for å fjerne åreknuter på føtter og bein er:

• Laserbehandling
  • Skumbehandling
  • Radiofrekvens
  • Flebektomi

Hvilken metode som velges avhenger av hvor omfattende åreknutene på føttene er. Dette vil bli vurdert av en spesialist ved en forundersøkelse.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.