23. Maj 2020

Det kan være vanskelig å vite når man burde fjerne åreknuter. Det er veldig individuelt hvor mye plager åreknuter gir, og derfor er det også individuelt når man velger å få en åreknutebehandling for å fjerne åreknuter.

Åreknuter er en venesykdom som rammer mange mennesker. Faktisk plages opp til hver tredje voksen av åreknuter, og det er en veldig vanlig venesykdom å ha. En åreknute er en tykk og synlig blodåre som slynger på beinet, ofte på leggene og i knehasen, og de buler ut på huden.

Derfor oppstår åreknuter

For å forstå hvorfor åreknuter oppstår, må vi først forklare hvordan deler av blodsirkulasjonen fungerer i kroppen. Når det oksygenfattige blodet strømmer til hjertet for å bli oksygenert, strømmer det gjennom venene i beina. Blodet som strømmer mot hjertet i venene i beina, strømmer mot tyngdekraften, og for å hjelpe blodet i riktig retning, har vi veneklaffer i venene. Veneklaffene regulerere blodstrømmen slik at det ikke oppstår tilbakeløp i venene. Det vil si at blodet strømmer bare én vei mot hjertet. Når veneklaffene av forskjellige årsaker blir slitte eller defekte, blir regulasjonen av blodsirkulasjonen nedsatt, og det vil derfor oppstå tilbakeløp. Når det oppstår tilbakeløp, blir blodet samlet i puljer og gir økt trykk på venene – noe som kan forårsake åreknuter.

Hvem kan få åreknuter?

Arv

Åreknuter er arvelige, og en stor andel av de som får åreknuter får dem på grunn av arv. Det vil si at hvis en av foreldrene dine har eller har hatt åreknuter, er det stor sannsynlighet for at du også får åreknuter på et tidspunkt i livet, fordi du er genetisk disponert for å få åreknuter.

Arv er den viktigste faktoren for forekomsten av åreknuter, men det er også andre faktorer som spiller en avgjørende rolle i forekomsten av åreknuter:

Overvekt

Åreknuter oppstår som sagt når blodsirkulasjonen i beina er nedsatt. Overvektige mennesker har dårligere blodsirkulasjon enn normalvektige, så åreknuter sees ofte hos personer som har overvekt.

Alderdom

Kroppen slites med alderen, og det samme gjør veneklaffene. Det vil si at veneklaffene er ofte slitte eller defekte hos en eldre person.

Svangerskap

Under en graviditet øker kroppsvekten plutselig, og dette er en form for midlertidig overvekt som påvirker blodsirkulasjonen og veneklaffenes funksjon. I forbindelse med graviditeten endres hormonbalansen og dette påvirker elastisiteten i venveggen, noe som kan forårsake åreknuter.

Usunn livsstil og alkoholinntak

Inntak av store mengder alkohol samt en generelt usunn livsstil med inaktivitet, dårlige spisevaner og røyking kan påvirke forekomsten av åreknuter.

Symptomer på åreknuter

Som sagt er opplevelsen med åreknuter veldig individuell. Hos noen vil åreknuter føre til mye ubehag, mens det hos andre vil det ikke gi plager. Noen ganger vil personer ikke være klare over at de har åreknuter, fordi de ikke man merke åreknutene eller se dem.

Hvis du har åreknuter, har det blitt en normal del av hverdagen å ha milde smerter eller lett ubehag, og det er ofte første etter en behandling for fjerning av åreknuter at kan kan merke lettelsen.

Symptomene åreknuter gir er:

• Milde smerter
  • Ubehag og trette ben
  • Tyngdefornemmelse
  • Kramper og en brennende følelse
  • Hovne og ømme ben

I tillegg til disse fysiske smertene, kan åreknuter også forårsake psykiske plager og være en kosmetisk plage. Når disse fysiske og mentale plagene blir en begrensning i hverdagen, er det lurt å overveie å få åreknutene fjernet. Etter man har fjernet åreknutene, vil mange oppleve at livskvaliteten blir forbedret fordi åreknutene ikke lenger er en plage i hverdagen.

Åreknuter er ofte helt ufarlige, men hvis du har hatt åreknuter i lang tid som ikke er fjernet, kan du få symptomer i mer alvorlig grad, for eksempel:

• Pigmentering
  • Eksem
  • Venøse leggsår
  • Tromboflebitis

Fjerning av åreknuter

Åreknuter utvikler seg over tid, slik at tilstanden vil forverres med mindre åreknutene fjernes.

Behandlingsmetoder for å fjerne åreknuter

Det finnes forskjellige, effektive behandlingsmetoder for å fjerne åreknuter. Det første steget for fjerning av åreknuter er en forundersøkelse. I en forundersøkelse vil spesialisten utføre en ultralydundersøkelse for å kartlegge blodsirkulasjonen og eventuelle åreknuter. Deretter vil spesialisten evaluere en riktig behandling av åreknutene som gir det beste resultatet.

Behandlingsmetodene som brukes i dag for å fjerne åreknuter er alle skånsomme og effektive, og det brukes bare en lokalbedøvelse under åreknuteoperasjonen.

Radiofrekvens- og laserbehandling for fjerning av åreknuter:

Ved en radiofrekvens- eller laserbehandling fjernes åreknuter ved hjelp av varme fra radiofrekvenser eller fra en laser som føres inn i den syke venen gjennom et kateter. Varmen får venen til å lukke og åreknutene forsvinner.

Skumbehandling for fjerning av åreknuter:

En skumbehandling innebærer å injisere et medikament i den syke vene der åreknutene er, og medikamentet får venen til å lukke, hvoretter blodet ikke kan passere og åreknutene forsvinner.

Disse behandlingsmetodene for fjerning av åreknuter er medisinske behandlinger. Det vil si at de fjerner den medisinske plagen forårsaket av åreknuter. Hvis du vil fjerne den kosmetiske delen, den synlige åreknuten på beinet, brukes flebektomi.

Flebektomi for fjerning av åreknuter:

I denne behandlingsmetoden for fjerning av åreknuter synlige på beina, blir det laget et mikrosnitt i huden der åreknuten er synlig. Så trekkes et lite stykke av den syke venen ut og de synlige åreknutene forsvinner.

Det er helt individuelt når det er behov for en åreknuterbehandling. Som beskrevet vil åreknuter forverres over tid, så det er en god idé å få dem fjernet så snart det er en plage for å få det beste resultatet.