Bivirkninger ved en åreknuteoperasjon

21. januar, 2020

Åreknuter er en helt vanlig medisinsk tilstand hos den voksne befolkningen. Rundt tretti prosent av alle voksne vil oppleve åreknuter på et tidspunkt i livet.

Åreknuter oppstår som et resultat av at blodet strømmer nedad veneklaffene som egentlig har i oppgave om å hindre at blodet renner tilbake. Det er disse klaffesvikt som gjør at blodet samler seg under klaffene. Disse samlingene utvikler seg gradvis til åreknuter som starter å slynge seg nedover og oppover knehasene, hvor de oftest dukker opp først.

Åreknuter fortsetter ofte å vokse på beina og blir tykkere, så vel som de spres over større områder – vanligvis på leggene.

Bivirkninger ved en åreknuteoperasjon

Selv om åreknuter nesten aldri er farlige, skaper de ofte ubehag og milde smerter hos dem som har dem. I tillegg kommer de kosmetiske problemene, da mange anser åreknuter som kosmetisk skjemmende og mange unngår å vise sine bein offentlig.

Det er grunnen til at mange mennesker velger å utføre en åreknuteoperasjon. Generelt sett er forventningene for resultatene av åreknuteoperasjon høy og forståelsen for hvordan en persons livsstil påvirker påbegynnelsen av åreknuter lav.

Mulige bivirkninger ved åreknuteoperasjon

I dag finnes dett en rekke velfungerende åreknuteoperasjoner. Vanlige metoder for å operere åreknuter i dag går blant annet ut på å lage et veldig lite snitt i beinet hvor åreknuter er, for deretter å dra den ut med en liten krok. En annen måte er å sette et kateter i den skadede vene og lukke den med skum eller lim. Dette får venen til å krympe og blode finner en annen vei i kroppen.

Bivirkninger ved åreknuteoperasjon

Som med alle andre operasjoner i kroppen, er det alltid en liten fare for å få bivirkninger etter inngrepet. Ved en åreknuteoperasjon er de vanligste bivirkningene blåmerker, hevelse, misfargning av huden og milde smerter.

Ved stripping, som er en mer tradisjonell behandlingsmetode for åreknuter, er bivirkningene ofte noe mer alvorlige, men ofte av samme type som vi nevnte ovenfor. I sjeldne tilfeller kan stripping imidlertid også ha bivirkninger som alvorlige smerter, infeksjon, blodpropp og arrdannelse. Hyppigheten av blodpropp er veldig lav, omtrent en til tre prosent.

Andre typer komplikasjoner er veldig uvanlige, men et feil innført kateter kan forårsake dyp venetrombose, og skade nerver eller arterier. Nålen på kateteret eller varmen fra en laser, eller annet verktøy, kan også lage hull på vevet i det nærliggende området og kan føre til bivirkninger.

Forholdsregler etter en åreknuteoperasjon

Etter en operasjon vil legen ofte pakke de opererte beina inn i elastiske bandasjer, og pasienten oppfordres også til å bruke støttesokker i en viss periode.

Når pasienten kommer hjem, skal vedkommende følge instruksjonene og anbefalingene gitt av legen. For eksempel er det viktig å bevege seg, men unngå intens trening. Dette for å redusere risikoen for blodpropp.

Svømming, støttesokker og mer

Det er en rekke aktiviteter og tiltak som kan være nyttige å ta i bruk etter en åreknuteoperasjon for å unngå bivirkninger og for å korte ned rekonvalesenstiden. For eksempel kan pasienten få fysisk aktivitet ved å svømme. Svømming er generelt en treningsform som er veldig godt for mennesker som er ømfintlige, fordi svømming nesten aldri forårsaker skade eller slitasje.

Et annet tiltak som anbefales er å bruke støttesokker. Det gjør det lettere for beinene å leges, og de forbedrer også blodsirkulasjonen i beinene.

Unngå at åreknutene kommer tilbake

Arv er en avgjørende faktor for en persons åreknuter. Hvis en eller begge foreldrene har åreknuter, er sannsynligheten nesten hundre prosent for at barnet også får åreknuter i løpet av livet. Mange mennesker er ikke klar over hvor viktig vår livsstil er for når i livet åreknuter oppstår og hvor omfattende dem blir.

Etter en åreknutebehandling er det rundt ti til tretti prosent sjanse for at de kommer tilbake innen tre år. Imidlertid er det mange relativt nye metoder for åreknutebehandlinger, og det mangler nok undersøkelser og data over lang tid.

Imidlertid er det mye pasienten kan selv gjøre for å forhindre at åreknuter vender tilbake. Nesten alle disse aktivitetene handler om å påvirke blodsirkulasjonen positivt. Det kan for eksempel være å holde normal vekt, trene regelmessig, slutte å røyke, unngå å stå eller sitte stille for lenge av gangen, sette bena i høy stilling og mer.

Sammendrag – Bivirkninger ved åreknuteoperasjon

Åreknuter er relativt vanlige blant den voksne befolkningen, og rundt tretti prosent vil utvikle åreknuter i løpet av livet. Åreknuter er arvelige, så hvis en eller begge foreldrene har eller har hatt åreknuter, vil barnet også få det. Selv om åreknuter er arvelige, kan en persons livsstil påvirke når åreknuter vil oppstå og hvor omfattende de vil bli.

Det er mange moderne og effektive behandlinger for åreknuter som er minimalt invasive og kan utføres under lokalbedøvelse på omtrent en time, hvoretter pasienten kan reise hjem til en kort rekonvalesens på noen dager til en uke. Risikoen for at åreknutene kan komme tilbake ligger på rundt til til tretti prosent etter en behandling.

Selv om de moderne metodene for åreknuter er veldig effektive, er det noen bivirkninger som pasienten bør være klar over. De vanligste bivirkningene er blåmerker, hevelse, misfarging av huden og milde smerter. Mer alvorlige bivirkninger er svært sjeldne.

Etter en åreknuteoperasjon, bør pasienten trene forsiktig, unngå stilleståing eller -sitting, og opprettholde normal vekt for at rekonvalesensen skal blir vellykket for og å unngå at åreknuter kommer tilbake.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.