Behandling av sprengte blodkar

desember 4, 2019

Sprengte blodkar er små vener som kan sees gjennom huden. Sprengte blodkar er vener – årer – som ofte slynger seg og ser ut som et nett under huden. Sprengte blodkar er veldig vanlige blant befolkningen, og mer enn tretti prosent av befolkningen vil oppleve sprengte blodkar

Sprengte blodkar oppstår hovedsakelig på baksiden av kneet, men kan også vises andre steder på kroppen som på lårene, leggene eller i ansiktet.

Sprengte blodkar er ikke farlige, men oppleves av mange som stygge og kan derfor forårsake begrensninger. For eksempel hvis en person med sprengte blodkar ikke vil bruke shorts, korte skjørt osv. Disse kosmetiske årsakene er ofte en viktig grunn for behandling av sprengte blodkar.

Behandling av sprengte blodkar

Hvorfor oppstår sprengte blodkar som kanskje bør behandles

Sprengte blodkar oppstår på grunn av slitasje i veneklaffene som kontrollerer blodstrømmen i venene. Veneklaffene lukker når hjertet har slått et slag, slik at blodet ikke strømmer nedover venene igjen. Når blodet strømmer tilbake fordi veneklaffene ikke er tette mer, dannes det blodansamlinger under klaffene og det er disse samlingene som danner sprengte blodkar.

Grunnen til at sprengte blodkar for det meste oppstår på beina er på grunn av tyngdekraften. Da blodet pumpes til hjertet, kan feil i veneklaffene i det området forårsake større skader og skape sprengte blodkar sammenlignet med andre deler av kroppen.

Som alle andre funksjoner i kroppen, slites også veneklaffene ut over tid. Også mangel på  blodsirkulasjon kan ha en negativ effekt på veneklaffene. En god blodsirkulasjon gjør det lettere for hjertet å pumpe blodet rundt i kroppen, og derfor vil en dårligere blodsirkulasjon gjøre det vanskeligere for hjertet å pumpe blodet rundt.

Imidlertid er arv hovedårsaken til at veneklaffene slites ut og det dannes sprengte blodkar. Hvis en person har en eller to foreldre som har sprengte blodkar, er sannsynligheten for at personen selv vil rammes av sprengte blodkar nesten hundre prosent.

Hvordan du best forhindrer fremveksten av sprengte blodkar

Ovenfor har vi beskrevet to årsaker til sprengte blodkar; arv og blodsirkulasjon. Det sier seg selv at du ikke kan påvirke arvelige faktorer, så risikoen for at du får sprengte blodkar som et resultat av arv er noe man må leve med.

Det du derimot kan gjøre er å påvirke kroppens blodsirkulasjon, og det er et stort antall aktiviteter og tiltak man kan teste ut for å forbedre ens blodsirkulasjon.

Kroppsvekten er den første man bør tenke over for å forbedre blodsirkulasjonen. Ettersom en økt kroppsvekt betyr at du får flere og lengre blodkar, blir det mer arbeid for hjertet å pumpe blod gjennom alle disse blodkarene. Det er denne økte belastningen på hjertet som svekker blodsirkulasjonen. Begrepet overvekt inkluderer også graviditeter. Graviditet er nemlig en stor årsak til at gravide får sprengte blodkar. Disse sprengte blodkar forsvinner ofte, men ikke alltid, etter svangerskapet. Med dette i bakhodet er det viktig for folk som ikke er gravide å holde kroppsvekten under kontroll og unngå å bli overvektige. For kvinner som er gravide, vil den graviditetsrelaterte overvekten selvfølgelig forsvinne når graviditeten er over.

Andre tiltak som bør tas for å forbedre blodsirkulasjonen er regelmessig fysisk aktivitet, å unngå å stå eller sitte stille for lenge, og for å opprettholde et kosthold som gir god blodsirkulasjon. Du kan også holde beina i høy stilling – høyere enn hjertet – når du hviler, da det gjør det lettere for blodet å renne tilbake til hjertet.

Effektive behandlinger for sprengte blodkar

Det er ofte at en person som har fått sprengte blodkar kan synes at disse er stygge. Dette kan bety at personen med sprengte blodkar ikke lenger ønsker å vise sine bare bein, for eksempel i shorts, korte skjørt eller kjoler, bikini, badetøy og mer. Å ikke kunne bevege seg ute i offentligheten fordi man føler at man har stygge bein, kan bli ansett som en begrensning og derfor også en forringet livskvalitet. En forringet livskvalitet er allerede en god nok grunn til å gjennomføre en behandling av sprengte blodkar.

Det første du skal gjøre for å få en vurdering av åreknutebehandling er å avtale en tid med en karkirurg. Når du besøker karkirurgen, vil vedkommende undersøke sprengte blodkar dine med ultralyd, blant annet for å konkretisere omfanget og arten. Deretter vil pasienten og karkirurgen sammen diskutere alternativer for åreknutebehandlinger.

Skånsomme behandlinger for sprengte blodkar

Det finnes en rekke virkelig effektive og skånsomme behandlingsmetoder for sprengte blodkar som er minimalt invasive. Det som alle disse behandlingsmetodene har til felles, er at pasienten ikke trenger å bli innlagt på et sykehus for å utføre behandlingen. Disse behandlingene kan i stedet utføres på klinikker utenfor et sykehus, og behandlingene tar bare en time å utføre og under lokalbedøvelse. Dette gjør at pasienten kan returnere hjem umiddelbart etter at behandlingen er ferdig. Deretter trenger pasienten bare noen få dager med rekonvalesens for å så komme tilbake til sine normale aktiviteter.

Noen vanlige, moderne behandlinger for sprengte blodkar er skleroterapi – når større områder skal behandles – eller laser – på mindre områder som skal behandles. Skleroterapi utføres ved å injisere en væske i de skadede karene for å få dem til å forsvinne. I mindre områder med sprengte blodkar, for eksempel i ansiktet, brukes ofte IPL-laserbehandling, der laserlyset får blodet til å koagulere og blodkaret forsvinner. En behandling som denne varer i omtrent 20-30 minutter.

For å oppnå et tilfredsstillende resultat i behandlingen av sprengte blodkar, må behandlingen vanligvis gjentas minst et par ganger.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.