mai 16, 2020

Har du ofte lurt på hva de små, lilla, nettformede trådene på beina er? Dette er sprengte blodkar! Sprengte blodkar er helt normal å ha, og er noe som omtrent 60% av befolkningen enten har eller vil ha på et tidspunkt i livet.

Hvorfor forekommer sprengte blodkar?

Sprengte blodkar er små og helt tynne blodårer som ligger rett under huden, og er derfor veldig synlige. Sprengte blodkar ligner på et nett som sprer seg, og de virker ofte rødlige og lilla.

Sprengte blodkar oppstår av forskjellige årsaker, som kan både være av arvelige eller miljømessige betingelser. Først og fremst er alder en viktig faktor fordi blodkarets elastisitet og ettergivenhet avtar når man blir eldre. Når man blir eldre får du flere sprengte blodkar fordi blodårene blir stivere og dermed også mer skjøre, og dette kan forårsake sprengte blodkar.

Vi har vener i beina som fører blodet til hjertet for å bli oksygenert. Når bloder løper mot tyngdekraften, har vi veneklaffer som forhindrer tilbakeløp. Med alderen forverres også veneklaffenes funksjon, og når disse blir defekte øker trykket i venene. Dette får blodet til å samle seg og forårsaker sprengte blodkar eller åreknuter. Derfor ser man ofte at en person med sprengte blodkar ofte også har åreknuter, fordi de er nært beslektet og oppstår på grunn av det samme problemet. Veneklaffene slites over tid, men genetikk og graviditet kan også påvirke hvor godt de fungerer.

Sprengte blodkar på beina

Sprengte blodkar forekommer ofte på beina fordi der er eller har vært åreknuter. Hvis du ikke behandler åreknutene, vil sprengte blodkar forekomme, også selvom de blir behandlet. Dette er en feil mange mennsker gjør, og det kan ende opp med å bli en dyr affære fordi sprengte blodkar vil fortsette å oppstå hvis de oppstår på grunn av åreknuter.

Behandling av sprengte blodkar

I motsetning til åreknuter er sprengte blodkar en kosmetisk plage, og sprengte blodkar er ufarlige. Det kan imidlertid være underliggende problemer som åreknuter, og åreknuter kan gi fysiske plager.

Behandling av sprengte blodkar

Hvis du har sprengte blodkar som gir deg kosmetiske plager, og du ønser å fjerne de sprengte blodkarene, kan dette gjøres med forskjellige behandlingsmetoder for fjerning av sprengte blodkar. Hos Åreknuteklinikkene behandles sprengte blodkar av de ledende spesialistene i Norden, og bare de mest skånsomme og effektive behandlingsmetodene brukes til behandling av sprengte blodkar og åreknuter.

Behandling av sprengte blodkar ved sklerosering

Hvis du har sprengte blodkar på beina og du ønsker en behandling for å fjerne de sprengte blodkarene, er sklerosering en veldig effektiv metode. Sklerosering er mye brukt og er en skånsom metode for å behandle sprengte blodkar. Denne behandlingsformen brukes ofte til større sprengte blodkar, oftest på beina. Sklerosering er en gjennomtestet og en veldig sikker behandling som har blitt brukt i mange år og har hjulpet mange mennesker med deres sprengte blodkar.

Ved sklerosering injiseres et medikament i de små blodkarene der de sprengte blodkarene er. Dette stoffet, etoksysklerol, får blodårene til å lukke, og får blodet til å strømme andre veier. De sprengte blodkarene er nå behandlet og vil gravis forsvinne.

Sklerosering som behandling av sprengte blodkar er en veldig enkel behandling, og det er ingen smerter forbundet med det. Du kan kun merke de små stikkene når stoffet injiseres i en blodåre, men behandlingen er raskt overstått.

Å fjerne sprengte blodkar ved hjelp av sklerosering krever ofte 1-3 behandlinger for å oppnå et tilfredsstillende resultat. Antall behandlinger av sprengte blodkar avhenger av menged og størrelsen av de sprengte blodkarene.

Etter behandling av sprengte blodkar ved sklerosering

Hvis man har blitt behandlet for sprengte blodkar ved sklerosering, skal man ta noen forskjellige forholdsregler for å oppnå best mulig resultat. Man bør unngå sollys og hard fysisk aktivitet, som i verste fall kan åpne blodkarene igjen.

Sklerosering som en behandling for sprengte blodkar er en veldig lite invasiv behandlingsform, og det er ingen rekonvalesens forbundet med behandlingen. Etter en behandling kan området bli rødt og kan klø, men dette avtar etter noen dager. Videre kan det oppstå blåmerker rundt områder hvor de sprengte blodkarene er blitt behandlet.

Hvis de veldig store sprengte blodkarene blir behandlet, kan området der blodkarene er føles litt hovnet og det kan ta litt lengre tid å forsvinne.

Slik forebygger du sprengte blodkar

Hvis du vil unngå å få sprengte blodkar som skal behandles, kan du ta noen forskjellige forholdsregler som kan bidra til å forhindre forekomsten av sprengte blodkar. Her er det spesielt viktig å passe på huden din. Dette betyr å beskytte huden din mot sollys, og dette gjelder hele året.

Hvis du er genetisk disponert til å få sprengte blodkar, kan du ikke unngå sprengte blodkar, men du kan aktivt forhindre forekomsten av det og forhindre at tilstanden forverres.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224