05. Februar 2020

Venøse leggsår og åreknuter er ofte nært beslektet. Dette er fordi åreknuter oppstår når veneklaffene er defekte og blodsirkulasjonen i bena blir dårlig. Når det ikke er tilstrekkelig blodstrøm blir trykket for stort på venene i bena, og dette kan føre til åreknuter. Når en person har hatt omfattende åreknuter over lengre tid, kan det i verste fall utvikle seg til leggsår som vil oppstå på leggene og rundt anklene.

Fakta om venøse leggsår

Når en person har veldig omfattende åreknuter, kan venøse leggsår utvikle seg. Venøse leggsår er sår som ofte forekommer rundt anklene og leggene.

Kjennetegn på venøse leggsår kan være:

• Huden rundt leggsåret kan være irritert, kløende og forårsake eksem.
  • Såret på benet kan være på størrelse med en håndflate
  • Sårbunnen på venøse leggsår kan være gule eller rødlige.
  • Det kan være vanskelig for leggsåret å leges.
  • Huden som omgir venøse leggsår er ofte misfarget og kan være mørk og rød.
  • Helingsprosessen til leggsåret kan være langvarig og ta opptil 12 uker.
Behandling av leggsår

Når bør venøse leggsår behandles?

Som beskrevet, forekommer venøse leggsår bare når en person har hatt veldig omfattende åreknuter over en lengre periode, og som mest sannsynligvis burde ha vært behandlet. Det vil si at når venøse leggsår har oppstått, bør disse tas hånd om så raskt som mulig. Det er derfor en behandling for leggsår er nødvendig.

Personen som har venøse leggsår opplever ofte redusert bevegelighet og en generell begrensning i hverdagen. Det forekommer ofte milde smerter i form av tunge og slitne ben, og personen som har leggsår vil ofte ikke vise bena i offentligheten. Disse fysiske og psykiske lidelsene kan føre til nedsatt livskvalitet, og kan også være en god grunn til å få en behandling for leggsår så raskt som mulig.

Behandling av leggsår og åreknuter

Når leggsår skal behandles, er det viktig å fokusere på blodsirkulasjonen og prøve å redusere hevelsen i benet. Dette vil hjelpe blodestrømmen i benet og ned til leggsåret. Dette kan gjøres ved å legge elastisk bandasje på benet i hver ende av det venøse leggsåret, men ikke på selve såret. Dette legger press på benet, noe som minimerer både hevelsen og væsken, og bidrar til å fremme helingsprosessen. Det er viktig at den elastiske bandasjen ikke sitter på selve venøse leggsåret da vevet er veldig følsomt og kan ikke komme til skade.

Siden venøse leggsår er et symptom på åreknuter, er en åreknutebehandling det første steget til et effektivt og varig resultat. Det første steget ved behandlingen er å ha en forundersøkelse med ultralyd for å undersøke åreknutene.

I en forundersøkelse blir det gjort en ultralydundersøkelse, og i samråd med en karkirurg blir det klargjort hvilken behandling som passer best og dermed også behandlingen av det venøse leggsåret. Med åreknuteoperasjonen vil det også føre til at ytterligere venøse leggsår ikke oppstår.

Det finnes forskjellige typer åreknutebehandlinger, og Åreknuteklinikkene utfører alltid en individuell vurdering for å finne riktig behandling som vil gi det mest effektive resultatet.

Resultat av behandling av leggsår

Som nevnt kan helingsprosessen for venøse leggsår ta veldig lang tid – helt opptil 12 uker. Det vil derfor ikke være noe øyeblikkelig resultat etter en åreknutebehandling, da leggsåret som beskrevet ofte må ha separat behandling i form av elastisk bandasje på benet og i verste fall en operasjon av selve leggsåret.

Hvis personen med leggsår har hatt en åreknutebehandling, vil årsaken til forekomsten av leggsåret reduseres. Leggsår er nemlig bare et symptom av åreknuter, og leggsår kan også oppstå på grunn av dårlig blodsirkulasjon. Etter en åreknutebehandling vil blodsirkulasjonen bli bedre, og dette er en del av behandlingen av leggsår.

Kan venøse leggsår komme igjen?

Hvis en person har hatt venøse leggsår en gang i livet, er det dessverre stor sannsynlighet for å få det igjen. Venøse leggsår oppstår på grunn av dårlig blodsirkulasjon, så det er veldig viktig å fokusere på nettopp dette og få det integrert i hverdagen. Dette kan for eksempel gjøres gjennom:

• Idrett
  • En aktiv hverdag
  • Du velger sykkelen fremfor bilen
  • En sunn livsstil

Siden venøse leggsår ofte er et symptom på åreknuter, kan behandling av åreknuter minimere risikoen for at leggsår kommer igjen.