Behandling av åreknuter med skånsomme metoder

juni 24, 2020

Følelsen av tunge og trette ben, en følelse av uro og kramper i tillegg til hevelse er hverdagsproblemene til en person som har åreknuter. Plagene forårsaket av åreknuter kan være svært plagsomme og forårsake både fysiske og mentale smerter. Personer som har åreknuter opplever ofte en stor lettelse etter behandling av åreknuter, og behandling av åreknuter kan bidra til å forbedre livskvaliteten.

Åreknuter og defekte veneklaffer

Årsaken til at åreknuter oppstår kan finnes i kroppens blodsirkulasjon. Når det oksygenfattige blodet strømmer til hjertet for å bli oksygenert, strømmer det i venene i beina. Her strømmer blodet mot tyngdekraften, og vi har veneklaffer for at det strømmer én vei. Veneklaffer sitter på innsiden av venene og regulerer blodstrømmen. Veneklaffene fungerer som en slags ventil, og har i oppgave om å lukke for at blodet strømmer nedover og å sikre at nok blod strømmer til hjertet.

Behandling av åreknuter

Veneklaffene vil slites ut over tid, akkurat som resten av kroppen som også slites ut i takt med økende alder. I tillegg til alder er det forskjellige andre grunner til at veneklaffer blir slitte, og til og med ødelagte.

Genetikk

Den største grunnen for å få åreknuter er arv. Åreknuter er nesten 100 prosent arvelige, så hvis foreldrene har hatt åreknuter, er man genetisk disponert for å selv få åreknuter. Hvis du får åreknuter på grunn av arv, kan du ikke unngå å få åreknuter, men du kan minimere omfanget og når eventuelt i livet åreknutene oppstår.

Overvekt

Under en tilstand av overvekt kommer venesystemet under unormalt høyt trykk. Hvis veneklaffene blir belastet, som ofte forekommer hos overvektige personer, bil klaffene bli ødelagte. Dette vil føre til økt blodtrykk, noe som vil ødelegge venen og kan føre til åreknuter.

Graviditet

I forbindelse med en graviditet øker kroppsvekten betydelig, og denne plutselige ekstra vekten er en slags midlertidig overvekt. Under graviditeten endres også hormonbalansen, og dette påvirker elastisiteten og ettergivenheten til venene. Størrelsen på livmoren legger stort trykk på bekkenet og de store blodårene, og dette påvirker også forekomsten avl åreknuter.

Tromboflebitter

En tromboflebitis er en liten blodpropp som kan oppstå i beina. Blodproppen kan forårsake økt trykk i venene, og danne en åreknute.

En forundersøkelse – første steg til behandling av åreknuter

Hvis du har åreknuter som er av stor fysisk og psykisk plage, er det mulig å fjerne åreknutene med en åreknuterbehandling. Det finnes forskjellige, og veldig skånsomme og effektive metoder for behandling av åreknuter. Metodene som brukes på Åreknuteklinikkene er de mest moderne formene for behandling av åreknuter.

Det første steget i behandlingen av åreknuter er en forundersøkelse der en spesialist undersøker beina med ultralyd. Ultralydundersøkelsen gir et bilde av blodstrømmen, veneklaffenes funksjon og graden av mulige åreknuter. Spesialisten evaluerer deretter riktig metode for behandling av åreknuter.

Behandling av åreknuter – skånsomme behandlingsmetoder

Behandlingsmetoden som er valgt for behandling av åreknuter avhenger av forskjellige faktorer, inkludert den aktuelle graden av åreknuter og om det er tidligere blitt foretatt en behandling av åreknutene.

Laserbehandling for behandling av åreknuter

En av de mest brukte metodene for behandling av åreknuter er laserbehandling. Denne behandlingen innebærer å stenge den dårlige vene med en laser. Varmen fra laseren påvirker venen så den stenges, og det fører til at åreknutene forsvinner fordi blodet ikke lenger kan passere.

Radiofrekvens – en metode for behandling av åreknuter

Ved en radiofrekvensbehandling fjernes åreknutene ved å sette et kateter inn i venen, og varmen som sendes ut av radiofrekvensen får venen til å stenge. Dette resulterer i at åreknuten forsvinner.

Skuminjeksjon for behandling av åreknuter

En såkalt skumbehandling brukes til mindre åreknuter eller der åreknuter tidligere har blitt behandlet. Hvis man har utført en behandling av åreknuter, er det begrensninger for hvilke type behandling som kan brukes ved en ny behandling av åreknuter. En skumbehandling er ikke så effektiv som en laser- eller radiofrekvensbehandling, men den er effektiv i behandling av mindre åreknuter.

Flebektomi – behandling av tydelige åreknuter

Åreknuter vil i mange sees som tydelige blodårer på beina. En flebektomibehandling kan fjerne disse tydelige blodårene, og er derfor en behandling for den kosmetiske delen av åreknuten. Under en flebektomi behandling gjør spesialisten veldig små snitt i beinet langs med de tydelige blodårene, hvoretter en liten del av de synlige åreknutene fjernes.

Flebektomi brukes ofte i forbindelse med en annen type behandling av årekuter for å gi en fullsendig behandling av åreknutene – både medisinsk og kosmetisk.

Sammendrag – behandling av åreknuter

Det er forskjellige faktorer som bidrar til åreknuter. Arv er den viktigste faktoren, men overvekt og graviditet spiller også en avgjørende rolle. Åreknuter oppstår når funksjonen til veneklaffene er utilstrekkelig, slik at trykket i venen økes og dette kan resultere i en åreknute.

Det finnes flere metoder for behandling av åreknuter, og valget av behandlingsmetode avhenger blant annet av graden av åreknuter.

Behandling av åreknuter kan bidra til å fjerne eller minimere de fysiske og mentale plagene som kan være, og en behandling av åreknuter kan også bidra til å forbedre livskvaliteten.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.