Åreknuter og venøs insuffisiens

18. juni, 2020

Venøs insuffisiens er en tilstand med dårlig blodsirkulasjon forårsaket av ødelagte eller slitte veneklaffer. Venøs insuffisiens oppstår når veneklaffene er defekte, slik at blodet har problemer med å strømme tilbake til hjertet for å bli oksygenert.

Når venøs insuffisiens oppstår

Som sagt er venøs insuffisiens en tilstand der veneklaffene ikke fungerer tilstrekkelig. Veneklaffene sitter på innsiden av venene i beina. Veneklaffenes oppgave er å forhindre at det oppstår tilbakeløp. Blodet strømmer opp venene, og musklene i beina er med på å hjelpe å presse blodet oppover. Veneklaffene sørger derfor for at blodstrømmen er enveis. Når veneklaffene er defekte, kan ikke blodstrømmen reguleres ordentlig, og dette resulterer i tilbakeløp og blodsirkulasjonen blir nedsatt. Tilstanden venøs insuffisiens kan være en kronisk sykdom som kan forårsake forskjellige bivirkninger og fysiske plager.

Åreknuter og venøs insuffisiens

Symptomer på venøs insuffisiens

Hvis du lider av venøs insuffisiens, kan du oppleve at beinet og ankelen hovner opp i løpet av dagen. Når veneklaffene er defekte, har blodet det vanskelig med å strømme fra beinet, og derfor kan det oppstå hevelse i beinet. Man kan føle smerter i beinet og ha en følelse av at beinet er stramt og føles tungt. Ofte blir disse plagene forverret hvis du står oppreist i lengre tid.

Det er veldig individuelt hvilke symptomer du får ved venøs insuffisiens, og ikka alle med venøs insuffisiens vil være plaget av det. Hvis du lider av venøs insuffisiens, vil tilstanden ofte bli verre over tid og venøs insuffisiens kan derfor også forårsake:

• Eksem
  • Hevelse
  • Pigmentering rundt anklene
  • Kløe
  • Venøse leggsår
  • Tromboflebitis

Hvorfor henger åreknuter og venøs insuffisiens sammen?

Det er forskjellige grunner til at venøs insuffisiens forekommer, men det oppstår ofte når det er dårlig blodsirkulasjon som ses ved personer som har åreknuter.

Åreknuter oppstår når veneklaffene ikke kan regulere blodstrømmen tilstrekkelig. Denne tilstanden resulterer i økt trykk i venene og blodet samler seg i puljer som utvikler seg til en åreknute. Det vil si at tilstanden venøs insuffisiens nettopp er årsaken til at en åreknuter oppstår i det hele tatt.

Åreknuter sees ofte på beina, og en åreknute er en tykk blodåre som buler ut på huden og slynger seg langs beinet.

Åreknuter kan forårsake fysiske smerter som uro og ubehag i beina, en følelse av tunge og trette ben, og kramper, spesielt om natten. I tillegg til den fysiske smerten, kan åreknuter også forårsake psykiske plager fordi mange synes åreknuter er stygge.

Tiltak du kan selv ta når du har åreknuter og venøs insuffisiens

Venøs insuffisiens er en tilstand med dårlig blodsirkulasjon, og derfor kan man selv fokusere på å forbedre blodsirkulasjonen ved å ta visse forholdsregler:

• Hold deg fysisk aktiv ved å utøve sport
  • Unngå inaktivitet
  • Spis sunt og variert
  • Unngå røyking
  • Minimer alkoholinntaket
  • Minimer stillesittende og stillestående stillinger i lengre perioder

Når du har disse tiltakene i mente, kan du minimere risikoen eller omfanget av åreknutene. Hvis du har hatt åreknuter i lang tid og de er ikke blitt behandlet, kan åreknuter fjernes ved forskjellige behandlingsmetoder.

Når en åreknute som gir plager bør fjernes

Det er forskjellige måter å få fjernet sine åreknuter. Hvis du allerede har en åreknute, kan du bare fjerne åreknuten ved en åreknuterbehandling. Hos Åreknuteklinikkene fjernes åreknuter med veldig skånsomme metoder og behandlingene utføres under lokalbedøvelse.

En åreknute kan fjernes ved laserbehandling, radiofrekvens, flebektomi eller skumbehandling. Både laserbehandling og radiofrekvens er svært effektive behandlingsmetoder som gir gode resultater, og denne behandlingsmetoden kan fjerne store åreknuter.

Hvis du tidligere har fått åreknuter fjernet, anbefales skumbehandling. Denne behandlingen brukes ofte når det ikke er mulig å bruke laserbehandling, noe som ikke anbefales når man tidligere har fått fjernet åreknuter. Skumbehandling er rimeligere og er også effektiv for mindre åreknuter.

Hvis du har synlige åreknuter på beina, og som er en kosmetisk plage, brukes flebektomi. Ved flebektomi lager kirurgen små snitt i beinet, hvoretter en liten bit av venen trekkes ut med en slags medisinsk krok.

Flebektomi brukes ofte i forbindelse med en av de andre behandlingsmetodene.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.