Åreknuter og smerter

oktober 8, 2019

Åreknuter er knuter av årer som er synlige gjennom huden på beina. Åreknuter oppstår som et resultat av feil i veneklaffene. Det er disse klaffene som forhindrer blåaktig og oksygenfattig blod fra å renne nedover i beina når det pumpes mot hjertet for oksygenering. Når klaffene ikke fungerer som de skal, vil blodet lekke nedover og deretter samle seg i ansamlinger. Disse ansamlingene vil sakte men sikker utvide seg og bli synlige gjennom huden. De vil se ut som blåaktige årer som slynger seg og blir hevet til den grad at man kan føle på dem fra utsiden av huden – dette kaller vi for åreknuter. Åreknuter er nesten aldri farlige, men de kan forårsake besvær for personen som har dem. De kan også oppfattes som stygge, og mange ser på dette som en ulempe i seg selv.

Er smerter en del av symptomene på åreknuter?

Åreknuter kan forårsake mange problemer. Mange oppfatter åreknutene som stygge, noe som er et kosmetisk problem, men som ikke burde overses. Det kan nemlig medbringe begrensninger i livet, som for eksempel å unngå å bruke skjørt eller shorts.

Andre problemer som åreknuter kan medføre er at beina kan føles tunge, det kan være permanente sår på leggene som ikke leges av seg selv, og til slutt kan åreknuter forårsake litt smerter i beina.

Smerter er en vanlig symptom ved åreknuter, men ofte er smertene veldig milde. Det er også ofte at mennesker som har hatt åreknuter i lang tid, vil bli vant til smertene og opplever ikke det som et hinder i hverdagen.Til gjengjeld vil personer som fjerner sine åreknuter, og har hatt dem i lang tid, vil ofte kunne oppleve en uventet lettelse. Dette fordi de ikke kan huske hvordan det føltes ut før de fikk åreknuter.

Kan smerter fra åreknuter bety at åreknuter er farlige?

Åreknuter er nesten aldri farlige i den forstand at de er livstruende eller har en innvirkning på helsen som kan endre livet fundamental. Den eneste tilstanden som kan være farlig i forbindelse med åreknuter, er hvis en propp løsner fra en åreknute. Proppen kan seg fast i et annet organ, men dette er ekstremt uvanlig og denne tilstanden er heller ikke livstruende.

Smertene er vanligvis milde som følge av veksten av åreknuter. Veksten påvirker derfor ikke personen som har åreknutene, og det er kun hvis personen selv syns det er forstyrrende. Den milde smerten som kommer fra åreknuter er dog ikke farlig.

Det er også mange mennesker som mener beina er stygge på grunn av åreknuter, og man kan nesten argumentere for at man kan også ha mentale smerter som et resultat av dette. Hvis man føler at beina er så stygge at man ikke ønsker å vise beina utendørs, er det også på mange måter en smerte som burde bli tatt på alvor – akkurat som om det skulle være fysiske smerter. Moderne helsetjenester tar mentale smerter mer og mer alvorlig sammenlignet med hva det pleide å være. Dette betyr at en som opplever mentale smerter som kan tilskrives en spesifikk fysisk situasjon, kan være en like god grunn til behandling som den fysiske smerten som følger av situasjonen.

Bli du kvitt smertene fra åreknuter hvis man opererer dem?

Kan du da bli kvitt smertene fra åreknuter hvis du opererer dem eller gjennom andre metoder? Svaret på det spørsmålet er et klart ja. De moderne behandlingsmetodene som nå er tilgjengelige for åreknuter, fjerner effektivt åreknuter og dermed også problemene forårsaket av åreknuter, for eksempel den milde smerten som følger med åreknuter og de kosmetiske problemene som også følger med åreknuter.

Forebygg åreknuter og lindre smertene fra åreknuter

Det er en rekke måter å lindre problemene som følge av åreknuter. Disse er i stor grad rettet mot å øke blodsirkulasjonen i beina. Faktisk betyr nedsatt blodsirkulasjon i beina at det er manglende funksjon i veneklaffene, og dette kommer med årene. Det er noen enkelte tiltak som kan forbedre blodsirkulasjonen i beina, og det er fysisk aktivitet, å unngå stillesitting eller -ståing, ved å ikke bruke klær som sitter tett over hoftene og lårene, og ved å slutte å røyke og å gå ned i vekt.

Åreknuter og smerter

Behandlingsmetoder for åreknuter som fjerner smertene

Det finnes en serie med gode behandlingsmetoder for åreknuter som vil fjerne den milde smerten som kan komme med åreknuter.

Eldre metoder for behandling av åreknuter innebar operasjon med kirurgisk inngrep og anestesi. Disse inngrepene betydde også at pasienten måtte legges inn på sykehus og måtte deretter gjennomgå en lengre rekonvalesens. Dermed var denne metoden for å operere åreknuter kostbar både for helsevesenet og pasienten selv.

De moderne metodene som er tilgjengelige for å behandle åreknuter, kan gjøres på klinikker utenfor et sykehus. Disse metodene inkluderer behandling med lim, laser og andre virkemidler som lukker venene som utgjør åreknuter. Disse behandlingene kan utføres med lokalbedøvelse, og pasienten kan forlate sykehuset umiddelbart etter behandlingen, som utføres på en time.

Sammendrag – Åreknuter og smerter

Det vi kan oppsummere fra denne artikkelen om åreknuter og smerter, er å fremheve at åreknuter over tid skaper ofte smerter hos vedkommende som har åreknuter, men at denne smerten er vanligvis mild. Vi kan også fremheve at smertene kan deles i to deler – de fysiske smertene og de mentale smertene. De mentale smertene som kommer fra et fysisk problem, har helsevesenet startet å ta mer og mer alvorlig. Derfor kan det anses som en god grunn til å behandle åreknuter til den samme grad som den fysiske smerten, selv om den ofte er mild.

Det finnes en rekke gode behandlingsmetoder for åreknuter. Den tradisjonelle behandlingen er kirurgi, men denne typen behandling krever anestesi, og pasienten må oppholde seg på sykehuset i noen dager og deretter være i rekonvalesens i minst en uke. Moderne behandlinger kan utføres på en time på en klinikk utenfor et sykehus, og pasienten kan reise hjem umiddelbart etter behandlingen som utføres under lokalbedøvelse.

Til sist, er det mulig å påvirke fremveksten av åreknuter samt hvor omfattende de blir gjennom å selv jobbe med å forbedre blodsirkulasjonen. Disse tiltakene kan også forbedre situasjonen for de som allerede har åreknuter. Blodsirkulasjonen kan forbedres ved fysisk aktivitet, vekttap, å unngå stillesitting og – ståing, og mer.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.