Åreknutebehandling

juni 12, 2020

Åreknuter er en vanlig venesykdom som rammer omtrent hver tredje voksen. Åreknuter er arvelige, så hvis en av foreldrene dine har hatt det, er sannsynligheten for at du selv får det nesten 100%. Hvis åreknutene er til en stor plage og gir en nedsatt livskvalitet, kan det være verdt å overveie en åreknutebehandling som kan fjerne eller minimere fysiske og psykiske ubehag.

Åreknuter oppstår på grunn av dårlige veneklaffer

Åreknuter er blod som har samlet seg opp i venen. Denne tilstanden kan oppstå hvis veneklaffene er defekte, for eksempel på grunn av slitasje. Veneklaffene slites ut over tid akkurat som resten av kroppen gjør.

Vi har veneklaffer på innsiden av venene i beina, og oppgaven til veneklaffene er å regulere blodstrømmen slik at blodet bare kan strømme en vei til hjertet for å bli oksygenert. Når du har defekte veneklaffer som ikke kan regulere blodstrømmen, kan det oppstå tilbakeløp. Dette kan føre til økt trykk i venene der blodet samler seg, og dette forårsaker åreknuter.

Tilstanden med dårlige veneklaffer kan være en kronisk venesykdom, venøs insuffisiens, men tilstanden kan også oppstå på grunn av andre faktorer som alderdom, overvekt eller graviditet.

ÅreknutebehandlingÅreknutebehandling

Hvem får åreknuter?

Generelt sett kan alle voksne få åreknuter, og til og med unge mennesker kan få åreknuter. Åreknuter påvirker omtrent 30% av alle, og åreknuter oppstår oftest på grunn av arv eller miljømessige faktorer, men åreknuter sees ofte ved:

Alderdom

Eldre mennesker vil ofte ha mer utslitte veneklaffer fordi veneklaffene også slites med alderen akkurat som resten av kroppen. Derfor forekommer åreknuter hos en del eldre mennesker.

Overvekt

Ofte er overvekt og åreknuter knyttet sammen, og det skyldes at hos en overvektig person er det mye større trykk på venene. Det er ofte også dårlig blodsirkulasjon på grunn av inaktivitet og økt kroppsvekt.

Graviditet

Åreknuter under graviditet kan forekomme, og dette skyldes forskjellige faktorer. I forbindelse med en graviditet øker kvinnens kroppsvekt betydelig, og denne plutselige overvekten, samt en endret hormonbalanse, påvirker veneklaffenes funksjon og dermed også forekomsten av åreknuter.

Når skal man ha en åreknutebehandling

Åreknuter kan ofte forårsake fysiske ubehag som tunge, trette og ømme ben. Denne tilstanden kan også forårsake hevelse og en følelse av tyngde. En person som har hatt åreknuter over lengre tid, blir ofte vant til tilstanden av åreknuter, og derfor kan det være vanskelig å vurdere når en åreknutebehandling er nødvendig.

Åreknuter forårsaker ikke bare fysisk ubehag, men kan også forårsake psykiske plager. Det kan gi begrensninger i hverdagen da det kan være et styrende faktor for hvilke antrekk vi velger.

Åreknuter utvikler seg over tid, noe som betyr at åreknuter vil bli verre hvis de ikke behandles. Åreknuter er ufarlige, men hvis tilstanden forverres, kan det føre til noen mer alvorlige sykdommer.

Åreknuter som ikke behandles kan utvikle seg og forårsake venøse leggsår som ikke vil leges, og i mer alvorlige tilfeller kan føre til tromboflebitt – blodpropp.

Åreknutebehandling

Typer åreknutebehandlinger

Det første steget mot en åreknutebehandling er en forundersøkelse. I en forundersøkelse vil spesialisten undersøke beina med ultralyd, og dette vil gi en idé om hvordan blodsirkulasjonen er og om der er åreknuter. Hvis forundersøkelsen viser at der er åreknuter, vil spesialisten vurdere en riktig behandling av åreknuter som passer den enkelte pasienten.

Det finnes forskjellige typer åreknutebehandlinger, og alle er ekstremt skånsomme og effektive. Bare de mest moderne åreknutebehandlinger brukes.

Laserbehandling

En laserbehandling er en veldig effektiv metode for å fjerne åreknuter. Denne typen åreknutebehandling innebærer å sette inn et kateter i den syke vene der åreknuten er. Deretter føres laseren inn i kateteret og trekkes sakte ut. Laseren frigjør varme og varmen får venen til å lukke, noe som betyr at blodet ikke kan passere og åreknutene forsvinner.

Skumbehandling

En skumbehandling brukes ofte i mindre og mer overfladiske åreknuter eller hos pasienter som tidligere har fått åreknutebehandling. I denne åreknutebehandlingen injiseres et medikament, en type skum, i den syke vene. Skummiddelet forsegler venen, som gjør at blodet starter å strømme andre veier og åreknutene forsvinner.

Både laserbehandling og skumbehandling er medisinske åreknutebehandlinger. Det vil si at de fjerner den delen som forårsaker ubehag. Hvis du ønsker å få den kosmetiske delen fjernet, dvs. den synlige delen av åreknuten på beinet, brukes flebektomi.

Flebektomi

Flebektomi brukes ofte i forbindelse med en annen åreknutebehandling. Ved flebektomi lages det et mikrosnitt i huden hvor åreknutene er. Deretter trekkes et lite stykke av den syke venen ut, og på den måten blir de synlige åreknutene på beina fjernet. Siden det lages veldig små kutt, vil de ikke bli noen permanente, store arr. De små arrene som kommer like etter åreknutebehandlingen vil avta med tiden.

Etter en åreknuterbehandling

Avhengig av hvilken åreknutebehandling man får, får man en bandasje på som skal være på i 24 timer. Etter det er det lurt å bruke en kompresjonsstrømpe som vil fremme blodsirkulasjonen og redusere hevelsen.

Alle pasientene som har hatt en åreknutebehandling på Åreknuteklinikkene får tilbud om oppfølgning 3-4 måneder etter åreknutebehandlingen. Noen vil kanskje oppleve at det vil være misfarging opptil 6 måneder etter en åreknutebehandling, men dette er helt individuelt.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.