mai 5, 2020

Varicer kalles ofte åreknuter. Varicer er tykke, slyngende og utvidede blodårer, som ofte sees på beina. Varicer forekommer av forskjellige årsaker, og dette vil bli beskrevet i artikkelen.

Hvorfor oppstår varicer i beina?

For å svare på dette spørsmålet, må vi først kartlegge blodsirkulasjonen i beina. I beina har vi vener som gjør at blodet transporteres tilbake til hjertet for å bli oksygenert. I venene er veneklaffer som har i oppgave å sørge for at blodet løper den riktig vei. Hvis disse klaffene er ødelagte, forårsaket av for eksempel alderdom eller overvekt, vil det oppstå tilbakeløp i venen.

Varicer i beina

Dette tilbakeløpet vil føre til økt trykk på venene, og blodet vil samle seg i puljer. Det er disse blodansamlingene som skaper varicer i beina.

Spørsmålet om hvorfor veneklaffene blir defekte skyldes forskjellige faktorer. Den vanligste årsaken til at man får varicer i beina og defekte veneklaffer, er arvelighet. Hvis foreldrene dine har hatt varicer, er det en stor sannsynlighet for at du selv får varicer. Andre faktorer som påvirker forekomsten av varicer i beina er hvor god den generelle blodsirkulasjonen er. Dette kan svekkes av alderdom, overvekt, graviditet, inaktivitet etc.

Hvordan ser en varice i beina ut?

Varicer i beina er tykke, slyngende og blå blodårer som buler ut på huden. Varicer i beina kan være en fysisk plage og kan forårsake milde smerter, som tyngdefornemmelse, tunge og trøtte ben, kramper i leggene og generelle smerter i beina. Varicer er synlige på beina, og hvis du har veldig tydelige varicer som buler mye og er blå, kan dette også gi mentale plager.

Varicer i beina vil forverres og utvikles over tid hvis de ikke behandles. Å ha varicer i beina som ikke blir behandlet kan føre til alvorlige sykdomstilfeller. Varicer klassifiseres etter grader basert på et system som heter CEAP som kategoriserer hvor alvorlige varicene er.

Varicer i beina

Gradene C1-C3 er vanligere og ikke alvorlige tilstander med varicer, mens C4-C6 kan bli til alvorlige tilstander hvis varicene ikke blir behandlet.

Varicer i beina, som har forårsaket eksem og venøse leggsår, kan forårsake betennelse og føre til varige leggsår som ikke vil leges.

Når bør varicer i beina fjernes?

Når bør man fjerne sine varicer i beina er forskjellig fra person til person. Hos noen er ikke plagene voldsomme, mens hos andre som har varicer i beina, kan det være veldig ille både fysisk og mentalt. Hvis smertene er en daglig plage som forårsaker begrensninger i hverdagen, er det lurt å utforske mulighetene for å få behandlet varicene. Som tidligere beskrevet vil varicene i beina også utvikle seg over tid så tilstanden forverres. Dette betyr også at jo tidligere varicene i beina behandles, jo større er sannsynligheten for vedvarende og tilfredsstillende resultater.

Ulike behandlingsmetoder for fjerning av varicer i beina

Varicer i beina kan forårsake så mye plage at man velger å få en variceoperasjon. Det første steget for å fjerne åreknuter er å gjøre en forundersøkelse. I en forundersøkelse blir beina undersøkt med ultralyd, hvor blodsirkulasjonen er identifisert og den rette varicebehandlingen blir vurdert.

Når en riktig behandlingsmetode for fjerning av varicer i beina er funnet, avtales en dato for operasjonen. Både forundersøkelsen og operasjonen blir utført av de ledende spesialistene i Norden, som bare bruker de nyeste behandlingsmetodene av varicer i beina.

De mest brukte metodene er:

Laserbehandling

En laserbehandling brukes ofte ved litt større områder med varicer som ikke tidligere har blitt behandlet. I denne behandlingen settes et kateter inn i den syke vene der varicene sitter og en laser settes inn og trekkes sakte ut. Varmen fra laseren får venen til å stenge og varicene i beina forsvinner.

Skumbehandling

En skumbehandling innebærer å injisere et medikament, et såkalt skummiddel, i venen der varicene er lokalisert. Dette skum medikamentet gjør at venen lukkes og varicene i beina forsvinner. Skumbehandling brukes ofte for å fjerne varicer som tidligere har blitt behandlet eller av mindre omfattende varicer.

Flebektomi

Både laser- og skumbehandling er en medisinsk behandling. Dette betyr at den kosmetiske delen ikke nødvendigvis forsvinner. Hvis du vil fjerne de tydelige og fremtredende varicene på beina, brukes flebektomi. I denne behandlingen lager spesialisten et mikrosnitt på huden der varicene sitter, hvoretter et stykke av den syke venen trekkes ut og de synlige varicene i beina forsvinner.

Hvordan man kan minimere risikoen for at få varicer i benene

Varicer i benene opstår grundet den dårlige blodcirkulation, som resulterer i, at blodet hobes op i puljer. Det er ikke muligt at forhindre at få varicer i benene, men det er muligt at minimere risikoen for at varicerne opstår. Dette kan gøres ved at have fokus på netop at bibeholde en god blodgennemstrømning i hele kroppen. Er man genetisk disponeret for at få varicer i benene, kan man forsinke forekomsten og forbedre tilstanden, hvis varicerne allerede er opstået i benene. En god blodcirkulation kan opnås ved en sund og aktiv livsstil, og man kan forbedre blodgennemstrømningen i benene ved brug af kompressionsstrømper.

Ved at have disse forholdsregler in mente er man aktivt selv med til at minimere risikoen for varicer i benene.

Hvordan minimere risikoen for å få åreknuter

Åreknuter oppstår på grunn av dårlig blodsirkulasjon, noe som resulterer i blodansamlinger. Det er ikke mulig å forhindre å få varicer i beina, men det er mulig å minimere risikoen for varicene oppstår. Dette kan gjøres ved å holde fokus på å opprettholde en god blodsirkulasjon i hele kroppen. Hvis du er genetisk disponert for å få varicer i beina, kan du forsinke forekomsten og forbedre tilstanden hvis varicene allerede har oppstått. En god blodsirkulasjon kan oppnås ved en sunn og aktiv livsstil, og du kan forbedre blodsirkulasjonen i beina ved å bruke kompresjonsstrømper. Ved å huske disse forholdsreglene, hjelper du deg aktivt med å minimere risikoen for varicer i beina.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224