Varicer i beina

Varicer kalles ofte åreknuter. Varicer er tykke, slyngende og utvidede blodårer, som ofte sees på beina. Varicer forekommer av forskjellige årsaker, og dette vil bli beskrevet i artikkelen.

Hvorfor oppstår varicer i beina?

For å svare på dette spørsmålet, må vi først kartlegge blodsirkulasjonen i beina. I beina har vi vener som gjør at blodet transporteres tilbake til hjertet for å bli oksygenert. I venene er veneklaffer som har i oppgave å sørge for at blodet løper den riktig vei. Hvis disse klaffene er ødelagte, forårsaket av for eksempel alderdom eller overvekt, vil det oppstå tilbakeløp i venen.

Varicer i beina

Dette tilbakeløpet vil føre til økt trykk på venene, og blodet vil samle seg i puljer. Det er disse blodansamlingene som skaper varicer i beina.

Spørsmålet om hvorfor veneklaffene blir defekte skyldes forskjellige faktorer. Den vanligste årsaken til at man får varicer i beina og defekte veneklaffer, er arvelighet. Hvis foreldrene dine har hatt varicer, er det en stor sannsynlighet for at du selv får varicer. Andre faktorer som påvirker forekomsten av varicer i beina er hvor god den generelle blodsirkulasjonen er. Dette kan svekkes av alderdom, overvekt, graviditet, inaktivitet etc.

Hvordan ser en varice i beina ut?

Varicer i beina er tykke, slyngende og blå blodårer som buler ut på huden. Varicer i beina kan være en fysisk plage og kan forårsake milde smerter, som tyngdefornemmelse, tunge og trøtte ben, kramper i leggene og generelle smerter i beina. Varicer er synlige på beina, og hvis du har veldig tydelige varicer som buler mye og er blå, kan dette også gi mentale plager.

Varicer i beina vil forverres og utvikles over tid hvis de ikke behandles. Å ha varicer i beina som ikke blir behandlet kan føre til alvorlige sykdomstilfeller. Varicer klassifiseres etter grader basert på et system som heter CEAP som kategoriserer hvor alvorlige varicene er.

Varicer i beina

Gradene C1-C3 er vanligere og ikke alvorlige tilstander med varicer, mens C4-C6 kan bli til alvorlige tilstander hvis varicene ikke blir behandlet.

Varicer i beina, som har forårsaket eksem og venøse leggsår, kan forårsake betennelse og føre til varige leggsår som ikke vil leges.

Når bør varicer i beina fjernes?

Når bør man fjerne sine varicer i beina er forskjellig fra person til person. Hos noen er ikke plagene voldsomme, mens hos andre som har varicer i beina, kan det være veldig ille både fysisk og mentalt. Hvis smertene er en daglig plage som forårsaker begrensninger i hverdagen, er det lurt å utforske mulighetene for å få behandlet varicene. Som tidligere beskrevet vil varicene i beina også utvikle seg over tid så tilstanden forverres. Dette betyr også at jo tidligere varicene i beina behandles, jo større er sannsynligheten for vedvarende og tilfredsstillende resultater.

Ulike behandlingsmetoder for fjerning av varicer i beina

Varicer i beina kan forårsake så mye plage at man velger å få en variceoperasjon. Det første steget for å fjerne åreknuter er å gjøre en forundersøkelse. I en forundersøkelse blir beina undersøkt med ultralyd, hvor blodsirkulasjonen er identifisert og den rette varicebehandlingen blir vurdert.

Når en riktig behandlingsmetode for fjerning av varicer i beina er funnet, avtales en dato for operasjonen. Både forundersøkelsen og operasjonen blir utført av de ledende spesialistene i Norden, som bare bruker de nyeste behandlingsmetodene av varicer i beina.

De mest brukte metodene er:

Laserbehandling

En laserbehandling brukes ofte ved litt større områder med varicer som ikke tidligere har blitt behandlet. I denne behandlingen settes et kateter inn i den syke vene der varicene sitter og en laser settes inn og trekkes sakte ut. Varmen fra laseren får venen til å stenge og varicene i beina forsvinner.

Skumbehandling

En skumbehandling innebærer å injisere et medikament, et såkalt skummiddel, i venen der varicene er lokalisert. Dette skum medikamentet gjør at venen lukkes og varicene i beina forsvinner. Skumbehandling brukes ofte for å fjerne varicer som tidligere har blitt behandlet eller av mindre omfattende varicer.

Flebektomi

Både laser- og skumbehandling er en medisinsk behandling. Dette betyr at den kosmetiske delen ikke nødvendigvis forsvinner. Hvis du vil fjerne de tydelige og fremtredende varicene på beina, brukes flebektomi. I denne behandlingen lager spesialisten et mikrosnitt på huden der varicene sitter, hvoretter et stykke av den syke venen trekkes ut og de synlige varicene i beina forsvinner.

Hvordan minimere risikoen for å få varicer

Åreknuter, varicer, oppstår på grunn av dårlig blodsirkulasjon, noe som resulterer i blodansamlinger. Det er ikke mulig å forhindre å få varicer i beina, men det er mulig å minimere risikoen for varicene oppstår. Dette kan gjøres ved å holde fokus på å opprettholde en god blodsirkulasjon i hele kroppen. Hvis du er genetisk disponert for å få varicer i beina, kan du forsinke forekomsten og forbedre tilstanden hvis varicene allerede har oppstått. En god blodsirkulasjon kan oppnås ved en sunn og aktiv livsstil, og du kan forbedre blodsirkulasjonen i beina ved å bruke kompresjonsstrømper. Ved å huske disse forholdsreglene, hjelper du deg aktivt med å minimere risikoen for varicer i beina.

5 spørsmål om varicer i beina

Når bør man fjerne åreknuter?

Åreknuter kan gi både fysisk smerte og psykiske plager. Når åreknuter blir en slik plage at det går ut over hverdagen, er det verdt å vurdere operasjon. Mange opplever at livskvaliteten blir bedre etter en åreknutebehandling.

Kan man bli kvitt åreknuter?

Hvis du har åreknuter, krever det behandling for å fjerne åreknutene. Det er mulig å behandle symptomer slik at smertene blir mindre, for eksempel med støttestrømper og aktivitet.

Kan man få dekket fjerning av åreknuter?

Hvis du ønsker å få behandlet åreknuter finnes det forskjellige behandlingsmetoder. Hvis åreknutene dine er alvorlige kan behandlingen også bli dekket av det offentlige men det er ulike kriterier som må oppfylles før operasjonen kan dekkes.

Hvordan fjerne varicer?

Varicer kan fjernes ved ulike behandlingsmetoder. Valgt behandlingsmetode fastsettes etter en forundersøkelse, hvor karkirurgen avgjør hvilken behandlingsmetode som er best egnet og vil gi best resultat.

Hva kan man gjøre for å redusere åreknuter?

Gode råd for å forebygge åreknuter:
– Vektreduksjon ved overvekt.
– Fysisk aktivitet bedrer blodsirkulasjonen.
– Unngå å sitte og stå stille over lengre tid.
– Dersom beina dine er hovne eller tunge hjelper det å sitte med dem høyt.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledande spesialister innen moderne åreknutebehandliger og er utdannet ved Karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i Danmark. Han har mer enn 15 års erfaring med å behandle åreknuter med de mest moderne og skånsomme metoder. Martin har vært en del av den ledende forskningen innen åreknutebehandling, publisert i internasjonalt anerkjente tidsskrifter, og har vært med på å innføre moderne åreknutebehandling i Danmark. Martin har også lang erfaring med behandling av komplekse åreknuter ved bruk av en spesiell kombinasjon av moderne, minimalt invasive metoder. En fremgangsmåte han har utviklet gjennom mange års erfaring, og som vi kaller “The nordic treatment protocol for advanced varicose veins”.
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224