28. Februar 2023

Smerter i beina og spesielt smerter i leggen er noe mange blir rammet av. Men det kan være vanskelig å kartlegge hvorfor denne tilstanden oppstår. Leggsmerter kan gi en følelse av uro i beina og rastløse ben. Smerter i leggen kan også være et symptom på åreknuter. Dette vil bli diskutert mer detaljert i artikkelen

Smerter i bena – smerter i leggen

En tilstand med smerter i leggen kan oppstå av ulike årsaker. Voksne har ofte smerter i leggen og det er en tilstand med såkalte rastløse ben, også kalt «restless legs». Denne tilstanden er relativt vanlig, og hvis du lider av rastløse ben vil du ha behov for å bevege deg. Du kan også ha problemer med å finne ro i stillesittende stillinger. Rastløse ben kan føles som milde smerter i bena, en følelse av uro og tunge ben, som kan gi smerter i leggen.

Smerter i leggen – et symptom på åreknuter

Hvis du lider av en tilstand med smerter i leggen, er det lurt å få undersøkt om disse smertene har oppstått på grunn av åreknuter. Et typisk symptom på åreknuter er smerter og uro i bena, smerter i leggen og tyngdefølelse. Åreknuter oppstår på grunn av nedsatt blodsirkulasjon i bena, derfor hoper blodet seg opp, noe som kan gi åreknuter.

Når åreknuter oppstår

I bena har vi veneklaffer som har som oppgave å sørge for at blodet kun renner i én retning. Veneklaffene kan bli defekte eller utslitt over tid. Når denne tilstanden oppstår, øker trykket i venene og blod kan samle seg i venene og forårsake åreknuter. Over tid vil åreknutenes tilstand forverres og åreknuter gir ulike symptomer.

Hvem får åreknuter?

Åreknuter rammer omtrent én av tre voksne, og åreknuter kan oppstå gjennom hele livet. Det er ofte eldre som får åreknuter fordi veneklaffene er mer slitte enn hos yngre og fordi veneklaffene slites ut med alderen. Åreknuter forekommer også hyppig i forbindelse med graviditet og risikoen øker med antall svangerskap. Åreknuter er i stor grad arvelig, noe som også påvirker forekomsten. Det er ikke mulig å forebygge åreknuter dersom du er genetisk disponert for å få åreknuter.

Symptomer på åreknuter

Det er forskjellig hvordan personer med åreknuter opplever dem. Noen har mange symptomer og er veldig plaget av dem og andre har kun milde smerter. De typiske symptomene er:

• Hevelse
  • Smerter i leggen
  • Kramper i benene
  • Følelse av tyngde
  • Uro i beina
  • Smerter i beina

Åreknuter forverres over tid, slik at symptomene kan forverres og føre til mer alvorlige sykdommer. Disse symptomene er:

• Pigmentering
  • Eksem
  • Venøse leggsår
  • Blodpropp

Mange som lider av åreknuter og plagsomme symptomer blir vant til de daglige, plagsomme symptomene, slik som smerter i leggen. Det blir en del av hverdagen deres å ha smerter i leggen, og det blir ofte først virkelig tydelig hvor mange plager de faktisk hadde, når åreknutene er behandlet og plagene derfor forsvunnet.

Smerter i leggen – en behandling av åreknuter kan hjelpe

Forskning viser at livskvaliteten øker etter en behandling av åreknuter. Ved en behandling av åreknuter fjernes åreknutene og årsaken til dem og symptomene forsvinner eller minimeres. Det betyr at dersom du lider av smerter i leggen og disse har oppstått på grunn av åreknuter, kan smertene elimineres etter en behandling av åreknuter.

Lider du av smerter i leggen, smerter i beina, uro og følelse av tyngde, så er det lurt å bli undersøkt for åreknuter.