Sklerosering for å fjerne sprengte blodkar

30. mai, 2020

Er du lei av å ikke kunne gå i shorts eller kjole fordi du ikke vil vise frem dine bare ben på grunn av dine sprengte blodkar? Sprengte blodkar kan være en veldig stor plage, da mange oppfatter dem som kosmetisk sjenerende, men behandlingsmetoden for å fjerne sprengte blodkar er skånsom og effektiv.

Derfor får man sprengte blodkar

Utviklingen av sprengte blodkar på beina forekommer ofte over flere år, og det er forskjellige grunner til at sprengte blodkar forekommer. Sprengte blodkar rammer rundt 50% av den voksne befolkningen, og er derfor veldig vanlig å ha. Den hyppigst sette årsaken er arv, men miljø og andre faktorer har også en veldig stor innvirkning på sprengte blodkar.

• Alder
  • Genetisk predisposisjon
  • Solskadet hud
  • Overvekt
  • Vind og vær
  • Visse hudsykdommer
  • Livsstilsykdommer

Sklerosering for å fjerne sprengte blodkar

Når du blir eldre, vil elastisiteten i blodkarene avta, og veneveggene blir derfor mer skjøre og risikoen for sprengte blodkar øker.

Under en graviditet skilles hormonet progesteron ut, noe som øker ettergivenheten i karveggene. I tillegg fordobles blodvolumet også i forbindelse med en graviditet, slik at trykkbelastningen i blodkarene øker betydelig, noe som også kan føre til sprengte blodkar eller åreknuter.

Sol, vind og kulde kan skade huden og forårsake sprengte blodkar i ansiktet, spesielt på nesen og kinnene.

Behandling med sklerosering kan fjerne sprengte blodkar

Sklerosering brukes til å fjerne sprengte blodkar på beina, hvor området for sprengte blodkar er større enn for eksempel i ansiktet. Ved sklerosering, også kalt mikroskleroterapi, injiseres et lokalirriterende medikament direkte i blodkarene hvor de sprengte blodkarene er.

Medikamentet får de fine årene til å trekke sammen, karveggene blir brutt ned og de sprengte blodkarene forsvinner. Sklerosering foregår uten bedøvelse, og det er ingen smerter forbundet med behandlingen. En veldig tynn nål brukes til selve behandlingen, så du kan merke små stikk og svak svie når skleroseringen utføres.

Det er ikke alltid mulig å se effekten av behandlingen umiddelbart, da det kan ta tid før blodkarene lukker seg fullstendig. Noen sprengte blodkar forsvinner etter bare én behandling, men vanligvis er det behov for 2-4 behandlinger for å oppnå et varig og tilfredsstillende resultat.

Hvor lenge varer effekten av sklerosering?

Sprengte blodkar kan oppstå gjennom hele livet, som betyr at nye sprengte blodkar kan oppstå. Når nye sprengte blodkar forekommer i livet er veldig individuelt, og avhenger av forskjellige faktorer som en persons alder, livsstil og fysikk.

Etter en skleroseringsbehandling

Etter en behandling med sklerosering hvor de sprengte blodkarene blir fjernet, kan huden i området hovne opp. Du kan oppleve at blodkarene som er behandlet kan få en mørkere farge, men dette vil avta over tid.

Etter en behandling med sklerosering for å fjerne sprengte blodkar, skal man unngå hard fysisk aktivitet, badstue og direkte sollys i omtrent 1 uke. Bruk deretter en solkrem med høy faktor for å beskytte området hvor de sprengte blodkarene ble fjernet.

Forholdet mellom sprengte blodkar og åreknuter

Hvis du har sprengte blodkar på beina som er blitt fjernet ved sklerosering, men opplever at de sprengte blodkarene blir ved å komme tilbake, kan dette skyldes underliggende problemer, som for eksempel åreknuter. Dette betyr at selv om du blir behandlet gjentatte ganger, vil de fortsette å komme fordi årsaken skyldes åreknutene. Det er derfor viktig at før du fjerner de sprengte blodkarene, at du identifiserer om det er åreknuter i området med de sprengte blodkarene. Dette kan gjøres ved en forundersøkelse hvor en spesialist undersøker beina med ultralyd for å kartlegge blodsirkulasjonen og for å synliggjøre eventuelle åreknuter.

Åreknuter oppstår når blodet samles i puljer i beina. Denne tilstanden oppstår når funksjonen til veneklaffene er nedsatt, og vil derfor forårsake tilbakeløp i blodårene. Når blodet samler seg i puljer, gir det et stort trykk venen, noe som kan føre til sprengte blodkar. Derfor ser man ofte at en person som har mange sprengte blodkar på beina har også ofte åreknuter.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.