Er åreknuter farlige?

september 15, 2019

Helt vanlige åreknuter er ikke farlige. Åreknuter skaper dog ofte ubehag og oppleves som utiltalende av personene som har dem.

I noen tilfeller kan åreknuter forverres, og de kan bli både smertefulle og farlige.

Noe av de vanligste symptomene på at åreknutene har blitt verre, er misfarging av den nederste delen av leggen, kombinert med varige sår som ikke forsvinner av seg selv, smerter og rastløshet i beina om natten. Det kan også være når personen røyser seg etter å ha sittet en stund, eller hvis åreknutene begynner å blø uten ytre skader og blødningen ikke stopper.

Det er viktig å oppsøke en lege om åreknutene har alvorlige symptomer.

Farlige tilstander som kan være forårsaket av åreknuter

Noen tilstander som kan oppstå hvis åreknuten er alvorlig og rent farlig er:

Hyperpigmentering

I alvorlige tilfeller kan blod i beinets blodårer lekke til det omkringliggende vevet. Beinet vil da hovne opp, gi smerter for pasienten, og beinet vil også bli misfarget i en mørk tone. Denne tilstanden kalles hyperpigmentering.

Lipodermatosklerose

Lipodermatosklerose er en tilstand som kan oppstå i alvorlige tilfeller av åreknuter, og når venene i beina fungerer veldig dårlig. Lipodermatosklerose er en betennelse i leggen, vanligvis i ankelhøyde, og er synlig på utsiden av beinet da det blir sterkt misfarget i en mørk tone. Dette vil føre til at beinet svulmer opp, blir hard og føles tung, og gjør det vanskelig å slappe av.

Venøse leggsår

Over tid kan åreknuter med alvorlig slitasje av veneklaffene forårsake venøse leggsår. Denne tilstanden betyr at huden brytes ned og personen får et åpent sår. Venøse leggsår har en tendens til å vokse over tid, og skaper dermed større ubehag og irritasjon i beina.

Spontane blødninger

Åreknuter har en tendens til å bryte ned huden over tid. Dette fører til at åreknuter kommer nærmere og nærmere overflaten på huden, noe som kan resultere i at den minste lille skade på huden kan føre til blødning og som ikke stopper av seg selv. Blødningen i seg selv kan ikke forårsake smerte, men blodtapet kan være alvorlig hvis skaden ikke behandles.

Tromboflebitt

Tromboflebitt er en blodpropp i en overfladisk blodåre som ofte oppstår i kombinasjon med en betennelse. Denne blodproppen oppstår på grunn av svekkede årer og dårlig blodsirkulasjon. En person med en overfladisk blodpropp kan føle at venene er ømme, så vel som vedvarende smerter og hovne ben.

Dyp venetrombose

En dyp venetrombose er en farligere type blodpropp enn en tromboflebitt. En av farene ved en dyp venetrombose er at personen som rammes ikke legger merke til det. Blodproppen kan føre til at venene hovner opp og det gjør vondt. I verste fall kan blodproppen løsne og kan feste seg et annet sted i kroppen som kan være mye farligere, for eksempel i lungene.

Personer som viser symptomer på noen av de ovennevnte forholdene, bør umiddelbart oppsøke en lege for en undersøkelse.

Reduser risikoen for forekomsten av farlige åreknuter

Det er en rekke tiltak en person med åreknuter kan gjøre for å unngå de mer alvorlige og farlige forholdene som åreknuter kan forårsake.

Utviklingen av åreknuter er sterkt knyttet til svekkede veneklaffer på beina. Dette betyr at det anbefales sterkt å gjøre tiltak for å redusere denne slitasjen eller forminske forverringen av eksisterende åreknuter.

En av de beste måtene å redusere slitasje av veneklaffene i beina er å forbedre blodsirkulasjonen. Dette kan oppnås ved for eksempel vekttap, økt trening, redusert stillesitting, ha beina i høye stillinger, bruk av støttesokker og å unngå klær som sitter rundt lårene og hoftene.

Jörgen Nörby Jörgen Nörby er spesialist i karkirurgi og en av Nordens mest erfarne åreknutekirurger. Jörgen har i flere år vært overlege og ansvarlig spesialist for åreknutebehandlingen ved OUH Svendborg Sykehus og Veneklinikken i Nyborg. Tidligere har Jörgen vært overlege ved Veneklinikken i Fredrikshavn.