Åreknuter

Symptomer

Åreknuter er ikke bare et kosmetisk problem, de kan også forårsake fysisk ubehag og indikere sirkulasjonsproblemer. Det er viktig å være oppmerksom på symptomene for å kunne oppdage og behandle dem tidlig. Her er de viktigste symptomene på åreknuter du bør se etter.
Symptomer du bør være oppmerksom på
  • Synlige årer
    Åreknuter er ofte store, fremtredende og synlige på hudoverflaten. De kan se mørklilla eller blå ut og ha et vridd, tauaktig utseende. Disse venene finnes oftest på beina på grunn av trykket når man står og går.
  • Verking og tyngdefølelse
    Personer med åreknuter beskriver ofte en følelse av tyngde eller kjedelig verk i beina. Dette ubehaget er vanligvis mer merkbart etter at man har stått lenge, og kan delvis lindres ved å heve beina.
  • Smerter etter å ha sittet eller stått
    Langvarig sitting eller stående arbeid kan øke ubehaget forårsaket av åreknuter. Smertene er ofte et resultat av økt trykk i venene på grunn av tyngdekraften og mangel på bevegelse.
  • Kløe
    Kløe rundt åreknuter er vanlig og kan være ganske plagsomt. Kløen skyldes ikke bare venene i seg selv, men også hudforandringene og betennelsen som kan følge med åreknuter.
  • Hevelse
    Hovne ankler og føtter kan oppstå, spesielt etter en dag med langvarig sitting eller stående arbeid. Dette skjer fordi den nedsatte sirkulasjonen i åreknutene fører til væskeansamling i underekstremitetene.
  • Muskelkramper og rastløshet
    Muskelkramper, særlig om natten, og en følelse av rastløshet i beina er symptomer som noen personer med åreknuter opplever. Dette kan skyldes at den dårlige blodsirkulasjonen påvirker muskel- og nervefunksjonen i beina.
  • Forandringer i huden
    Over tid kan huden rundt åreknuter bli tynn, tørr og misfarget. I mer alvorlige tilfeller kan langvarig dårlig blodsirkulasjon føre til åreknuteeksem, pigmentforandringer eller til og med sårdannelse, særlig rundt anklene.
  • Blødninger
    Åreknuter nær huden kan av og til sprekke og forårsake mindre blødninger. Dette kan skje spontant eller som følge av en mindre skade. Huden over venene blir svært tynn og skjør, noe som gjør den mer utsatt for skader.
Husk at ikke alle med åreknuter vil oppleve alle disse symptomene. I noen tilfeller kan åreknuter gi få eller ingen symptomer, annet enn at de er merkbare på grunn av sitt karakteristiske utseende. Hvis du opplever ubehag eller andre symptomer forbundet med åreknuter, er det en god idé å oppsøke Åreknuteklinikkene for å få råd og mulige behandlingsalternativer. Du får en fullstendig diagnose ved en konsultasjon med en av våre kirurger.

Ofte stilte spørsmål

Finn svar på alle dine spørsmål om vanlige symptomer på åreknuter.
Hva er de vanligste symptomene på åreknuter?
keyboard_arrow_down
De mest merkbare symptomene er synlige, svulmende blodårer som er blå eller mørk lilla i fargen. Andre vanlige symptomer er smerter, tyngde og ubehag i beina, spesielt etter å ha stått eller sittet lenge. Noen kan også oppleve hevelse, kløe og muskelkramper i de berørte områdene.
Kan åreknuter forårsake smerter eller kramper i bena?
keyboard_arrow_down
Ja, åreknuter kan forårsake smerter eller tyngdefornemmelse i beina, som kan være ledsaget av muskelkramper. Smertene forverres vanligvis når du sitter eller står i lengre perioder.
Kan åreknuter forårsake smerter eller kramper i bena?
keyboard_arrow_down
Kan åreknuter forårsake hudforandringer?
keyboard_arrow_down
I mer avanserte tilfeller kan åreknuter føre til hudforandringer. Disse forandringene kan omfatte tynnere hud, betennelse, avskalling og til og med utvikling av venøse sår, særlig rundt anklene.
Er det normalt at åreknuter klør?
keyboard_arrow_down
Ja, kløe er et vanlig symptom forbundet med åreknuter. Kløen skyldes ofte det økte trykket i venene og kan være ledsaget av en brennende følelse.
Timebestilling
Bestill en forundersøkelse i dag og la oss ta oss av deg.
Få brosjyren vår

Last ned en gratis brosjyre nå og si farvel til dine åreknuter

Lær mer om Åreknuteklinikkene, åreknuter, sprengte blodkar, årsaker, symptomer og behandlingsmetoder.
Last ned nå
Våre priser

Priser for behandling av åreknuter og sprengte blodkar

Prisen avhenger av behandlingen som skal utføres. Du vil få en individuell pris ved undersøkelsen hos våre karkirurger.
Ett bein:
Åreknuteklinkkene fjerne åreknuter effektivt og skånsomt med metoder som gir varige resultater. Vi tilbyr alle behandlingsformer - laser, skum, flebektomi eller en kombinasjon av disse.
12.500 - 34.000 NOK
To bein:
16.500 - 45.500 NOK
Sprengte blodkar
Behandling av sprengte blodkar med sklerosering.
fra 3.950 NOK pr. behandling (inkl. MVA)

Prisene inkluderer gratis etterkontroll med ultralyd hos våre karkirurger. Vi tilbyr garanti for behandling av venestammen, som er den venen som oftest behandles med laser og som er årsaken til åreknutene. Dersom du som pasient skulle få vist en rekanalisering av den behandlede venestammen ved etterkontrollen, tilbyr vi gratis reoperasjon.

Forundersøkelse
600,-
Ingen skjulte gebyrer eller kostnader
Timebestilling
Ved hjelp av en duplex-ultralydskanning stiller vi en nøyaktig diagnose av åreknutenes alvorlighetsgrad og spesifikke egenskaper.
Ultralydundersøkelse
Skreddersydd behandlingsplan
Tilbud om fast behandlingspris
1 til 1 tid med kirurgen din
4,9 i samlet vurdering
Før- og etterbilder

Resultater fra tidligere pasienter vi har hjulpet

Martina
"Jeg kjenner ikke problemet lenger etter behandlingen, og jeg har kunnet jobbe uten problemer".
Caroline
"Helhetsinntrykket har vært veldig bra. Jeg følte meg veldig trygg gjennom hele behandlingsprosessen".
Annchas
"Du får en veldig god behandling her, og jeg følte meg veldig velkommen under konsultasjonen og behandlingsprosessen".
Flere pasienthistorier
Fornøyde pasienter