Veneklaffer i beina – operasjon

11. august, 2020

Åreknuter er en kjent tilstand som rammer omtrent en tredjedel av befolkningen. Åreknuter oppstår på grunn av blod som samler seg i venene, som svulmer og begynner å slynge seg langs beina. Åreknuter forekommer vanligvis først ved knehasene og vokser deretter både oppover og nedover beina. Siden venene er rett under overflaten av huden, så vises de oksygenfattige, blålige og hovne åreknutene på utsiden av huden.

De som har åreknuter kan ofte oppleve at dem gir milde smerter og en følelse av tunge bein. Mange oppfatter også åreknuter som stygge. Både den milde smerten og det kosmetiske aspektet gjør at mange ønsker å få sine åreknuter fjernet, eller i det minste behandlet.

I mer alvorlige tilfeller av åreknuter kan det forekomme verre symptomer, for eksempel varige leggsår som ikke leges. Dyp venetrombose kan også forekomme. Åreknuter er imidlertid nesten aldri farlige.

Ovennevnte punkter er ganske kjente fakta om åreknuter. Mindre kjent er den underliggende årsaken til hvorfor åreknuter oppstår.

Defekte veneklaffer forårsaker åreknuter som kan trenge operasjon

Grunnen til at blodet i venene samler seg i puljer som svulmer seg opp og blir til åreknuter, skyldes feil ved veneklaffene. Veneklaffene har i oppgave å forhindre at blodet strømmer ned igjen når det pumpes mot hjertet for å bli oksygenert. Hvis disse veneklaffene ikke klarer å holde tett, vil blodet strømme ned i venen. Men når blodet også blir utsatt for oppover trykk på grunn av hjerteslagene, vil blodet som har strømmet tilbake ved veneklaffene, ofte samle seg uten å strømme opp eller ned. Det er disse blodansamlingene som hovner opp og blir til åreknuter.

Veneklaff operasjonVeneklaff operasjon

Hvorfor oppstår det feil ved veneklaffene – kan de kompenseres?

Feil ved veneklaffene er arvelig, akkurat som med åreknuter som oppstår på grunn av dem. Hvis en eller begge foreldrene har åreknuter, vil barnet mest sannsynlig også få dem. Det finnes metoder for å fikse defekte veneklaffer, men ofte er det åreknutene som behandles, og ikke feilene ved veneklaffene.

Hvis en person vet at hun eller han har defekte veneklaffer, og hun eller han vet om en eller begge foreldrene har det, kan vedkommende kompensere for disse feilene ved å påvirke blodsirkulasjonen i kroppen. God blodsirkulasjon kan forsinke forekomsten av åreknuter, og redusere omfanget og hvor rask åreknutene utvikler seg når de oppstår. Blodsirkulasjonen kompenserer for feilene ved veneklaffene i den grad at hvis blodet sirkulerer bedre, blir det pumpet høyere opp i beinet ved hvert hjerteslag. Dette betyr at en mindre mengde blod lekker ved den defekte veneklaffen.

For en person som er disponert for defekte veneklaffer, og dermed også åreknuter, er den beste måten å utsette og redusere åreknuter på ved å påvirke blodsirkulasjonen til det bedre. Dette gjøres enklest ved å være fysisk aktiv, opprettholde en normal vekt, unngå å stå eller sitte stille i lang tid, slutte å røyke og mer. På den annen side fører ofte den motsatte livsstilen til at åreknuter dukker opp tidligere i livet og deretter også vokser raskere, og dermed også risikoen for komplikasjoner som det medfører når åreknuter blir verre.

Kan veneklaffer opereres?

Det finnes en rekke metoder for å operere veneklaffer som er prøvd og testet. Imidlertid anses rekonstruktiv operasjon av veneklaffer sjeldent som berettiget. Andre metoder er også brukt, som å reparere veneklaffer eller skifte dem ut. Det finnes også metoder som involverer transplantasjon av veneklaffer fra andre deler av kroppen eller utførelse av såkalte bypass-operasjoner.

Nye metoder testes kontinuerlig, og de mest moderne metodene gir nå en symptomlindring for venøse leggsår på omtrent seksti-fem prosent.

Alle metoder for å operere veneklaffer er invasive og relativt kompliserte. Dette er en av grunnene til at de sjeldens ses som berettiget. I stedet behandler man symptomene på defekte veneklaffer, nemlig åreknutene.

Kan åreknuter utbedres uten at veneklaffene blir operert?

Det er en rekke velfungerende metoder for å behandle åreknuter uten å utføre en operasjon på veneklaffene. Metodene som brukes på Åreknuteklinikkene er alle moderne og minimalt invasive. De vanligste behandlingene ved Åreknuteklinikkene er:

• Laserbehandling
  • Skumbehandling
  • Skleroterapi
  • Radiofrekvens
  • Limbehandling

En mer detaljert beskrivelse av behandlingene for åreknuter ved Åreknuteklinikkene finner du her. ‘Fakta om åreknuter

Ovenstående behandlinger utføres under lokalbedøvelse på bare noen få timer. Pasienten kan deretter reise hjem direkte og fortsette med sine normale aktiviteter.

Sammendrag – Veneklaffer i beina – operasjon

Åreknuter oppstår på grunn av økt trykk i beina. Årsaken til det økte trykket i venene er at veneklaffene i beina lekker blod nedover. Denne lekkasjen oppstår fordi veneklaffene er defekte.

Risikoen for at en person får defekte veneklaffer er arvelig, og en person som har foreldre med åreknuter vil derfor blir rammet av dem selv.

Det er forebyggende tiltak som en person kan gjøre for å forsinke forekomsten av åreknuter på grunn av defekte veneklaffer. De forebyggende tiltakene er rettet mot å øke blodsirkulasjonen i kroppen. Dette kan oppnås ved for eksempel å være fysisk aktiv, opprettholde en normal vekt, slutte å røyke og unngå stillesitting og stilleståing.

Det finnes metoder for å operere defekte veneklaffer, men siden disse metodene er veldig invasive, velger vi vanligvis å behandle åreknutene som oppstår som et resultat av defekte veneklaffer.

Behandlingsmetoder for åreknuter involverer at de skadde venene enten blir lukket eller fjernet. Hvis dette skjer, søker blodet nye veier å strømme, og dermed forsvinner åreknutene.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.