Sånn forebygger du åreknuter – gode råd

7. august, 2020

Når det er sommer og tid for å vise frem sine bare bein, er det veldig få som ønsker å bekymre seg for stygge åreknuter og sprengte blodkar på beina. Mange mennesker synes at åreknuter er stygge og frykter derfor å slite med åreknuter som er store, blå og tykke og som buler ut på beina. Men det er faktisk mulig å forebygge åreknuter med forskjellige tiltak som kan implementeres i hverdagen. Disse tipsene vil bli gjennomgått i artikkelen.

Åreknuter og dårlig blodsirkulasjon

Åreknuter er nesten 100 prosent arvelige, og det er derfor ikke mulig å unngå å få åreknuter hvis du er genetisk disponert. Imidlertid er det mulig å forebygge når åreknutene oppstår eller minimere risikoen for hvor alvorlige åreknutene blir.

Åreknuter oppstår fordi veneklaffene er skadet eller er blitt slitte. Veneklaffene fungerer som ventiler som sitter på innsiden av veneveggene. Veneklaffenes funksjon er å sikre at blodet strømmer kun én vei, og er derfor ensrettet mot hjertet. Imidlertid, hvis disse veneklaffene ikke fungerer tilstrekkelig, kan blodet strømme bakover, og denne tilstanden får blodet til å samle seg i puljer i venene og trykket i venene øker. Når denne tilstanden oppstår, kan det føre til åreknuter.

Hvis du har dårlig blodsirkulasjon, er du mer utsatt for åreknuter, siden blodet ikke sirkuleres rundt i kroppen. Denne tilstanden med økt trykk i venene og dårlige veneklaffer forverres.

Forebygge åreknuter

Symptomer på åreknuter

Det er veldig individuelt hvordan et individ opplever åreknuter og hvordan det føles. Noen mennesker opplever ingen ubehag, mens andre opplever store smerter. Generelt er åreknuter ufarlige, men hvis åreknutene ikke behandles, kan det føre til mer alvorlige sykdomstilfeller. De vanligste symptomene på åreknuter er:

• Følelse av tyngde og tretthet
  • Uro og kramper i leggene
  • Hovne ben

Åreknuter utvikler seg over tid, og tilstanden forverres hvis åreknutene ikke behandles. Noen av de mer alvorlige symptomene er:

• Kløe og eksem
  • Pigmentering
  • Venøse leggsår
  • Tromboflebitt, små blodpropp

I tillegg til disse fysiske plagene, kan åreknuter også forårsake psykiske ubehag fordi mange synes åreknuter er kosmetisk sjenerende og stygge. Derfor er det mange som også ønsker å fjerne åreknutene på grunn av kosmetiske årsaker.

Gode ​​råd og nyttige tips for å forebygge åreknuter

Det er forskjellige tiltak som kan bidra til å minimere risikoen for åreknuter eller forebygge åreknuter og hvor alvorlige de kan bli.

• Hold en sunn vekt: Overvekt er med på å belaste beina, og dermed også belaste venene. Derfor forekommer åreknuter hos personer som er overvektige. Derfor er en sunn vekt en måte å forebygge åreknuter på.
  • Tren regelmessig: Det er en god idé å veksle mellom forskjellige typer aktiviteter, slik at det er trening med både høy og lav puls. Trening har en positiv effekt på blodsirkulasjonen, og en god blodgjennomstrømning hjelper til med å holde blodet i gang i beina og derfor minimeres risikoen for åreknuter.
  • Hold beina høyt oppe så mye som mulig: Når du sitter hjemme eller sitter på jobb, er det en veldig god idé å holde bena hevet. Dette forhindrer at blodet samler seg helt nederst i beina og øker trykket i venene. Ved å holde beina høyt, hjelper du blodet å strømme oppover, som bidrar til å forhindre eventuelle åreknuter og opprettholde god blodsirkulasjon i beina.
  • Endre stilling: Det er en veldig god idé å unngå langvarige sitte- og stasjonære stillinger.. Prøv derfor å endre stilling ofte for å forbedre blodstrømmen i beina slik at blodet ikke samler seg i beina.
  • Bruk støttestrømper: Støttestrømper er ikke bare forbeholdt eldre damer, men er i stedet et virkelig godt supplement til tiltakene nevnt ovenfor, og er en god idé å bli en integrert del av hverdagen. Hvis du sitter i samme stilling mye og ikke har mulighet til å skifte stilling regelmessig, er støttestrømper gode å bruke. Støttestrømper kalles også kompresjonsstrømper fordi de bare legger press på venene slik at blodstrømmen forbedres i beina. Støttestrømper er også mye brukt til lange flyreiser eller togreiser, der det er vanskelig å være aktiv og endre sittestilling.

Når åreknuteoperasjon er nødvendig

Hvis du har åreknuter eller har forsøkt å forbedre tilstanden med åreknuter med forskjellige tiltak, men åreknutene er fortsatt en stor plage i hverdagen, kan en åreknuteoperasjon bli nødvendig. Det finnes forskjellige moderne metoder som skånsomt fjerner åreknuter. Behandlingsmetodene som brukes på Åreknuteklinikkene er:

• Radiofrekvens
  • Laserbehandling
  • Skum-sklerosering
  • Flebektomi

Disse behandlingsmetodene er de seneste innen operasjon av åreknuter, og alle er veldig skånsomme og bare lokalbedøvelse brukes.

Før man utfører en åreknuteoperasjon, skal beina undersøkes ved hjelp av ultralyd og som utføres ved en forundersøkelse. Denne forundersøkelsen utføres av Nordens ledende spesialister, som kan identifisere eventuelle åreknuter og deretter avgjøre den riktige behandlingsmetoden for å fjerne åreknutene.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledende spesialister innen moderne åreknutebehandlinger. Martin Lawaetz er kirurg ved karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i København. De siste syv årene har han vært en del av den ledende forskningen innen moderne åreknutebehandlinger som er publisert i anerkjente, internasjonale tidsskrifter.