Retningslinjer for trombektomi samt dyp venetrombose

september 16, 2019

Trombektomi

Trombektomi er prosessen når en blodpropp fjernes fra et blodkar. Trombektomi er en anerkjent og godt undersøkt metode for vellykket behandling av blodpropp i hjernen – også kalt hjerneinfarkt eller hjerneslag.

Målet med en trombektomi er å så raskt som mulig lage en ny kanal for blod i hjernen for å begrense skadene av blodproppen. Tiden fra når en blodpropp oppstår til en lege er i gang, er avgjørende for at et positivt behandlingsresultat kan oppnås.

Dyp venetrombose

Dype venetromboser påvirker omtrent to prosent av befolkningen årlig. Dyp venetrombose forekommer spesielt i forbindelse med operasjoner, ved lang liggetid, på grunn av sykdom eller graviditet. Andre risikofaktorer inkluderer røyking, alderdom, tidligere blodpropp, dehydrering, overvekt og mer. Det er også en veldig arvelig komponent som gir risiko for dyp venetrombose.

Dyp venetrombose skyldes en skade på blodkarets vegg, langsommere blodstrøm eller koagulasjon. Hovedgrunnen for dyp venetrombose er at proppen løsner og føres videre til lungene som kan være veldig farlig – til og med livstruende.

Bør pasienten medisineres for trombose ved åreknutebehandling

Når det gjelder åreknuter nevnes ofte dyp venetrombose som en av de største risikoene med åreknuter. Men, det anbefales ikke å medisinere mot dannelsen av blodpropp i behandling av åreknuter, fordi blodproppen ofte sitter lenger nede i beinet enn åreknutene gjør.

Jörgen Nörby Jörgen Nörby er spesialist i karkirurgi og en av Nordens mest erfarne åreknutekirurger. Jörgen har i flere år vært overlege og ansvarlig spesialist for åreknutebehandlingen ved OUH Svendborg Sykehus og Veneklinikken i Nyborg. Tidligere har Jörgen vært overlege ved Veneklinikken i Fredrikshavn.