Har du fått åreknuter igjen etter operasjonen?

februar 21, 2020

Rundt 30 prosent av befolkningen vil på et eller annet tidspunkt få åreknuter, og det er derfor veldig normalt å få åreknuter. Siden alle kroppsdeler er slites ut med alderen, er det mer vanlig at eldre mennesker lider av åreknuter sammenlignet med yngre mennesker. Det er også mer vanlig at personer som er overvektige, røyker, sitter stille og ikke er fysisk aktive, lider av åreknuter.

Men siden åreknuter er nesten hundre prosent arvelige, vil også de som har en eller to foreldre med åreknuter få åreknuter. Imidlertid vil de med åreknuter selv kunne påvirke når i livet åreknutene forekommer og hvor alvorlige dem blir gjennom sin livsstil.

Åreknuter kan effektivt behandles med metoder som er minimalt invasive, men da åreknuter er symptomer på defekter i veneklaffene, og siden veneklaffene ikke kan behandles, er det fare for at åreknuter kommer tilbake etter en tid etter operasjonen.

Hva er åreknuter?

Åreknuter vises som slyngende, bulende, blålige blodkar som ligger i overflaten av huden. Åreknuter vises ofte først i knehasene, men utvikler seg deretter nedover bena, og også til en viss grad oppover på undersiden av låret.

Åreknuter oppstår på grunn av skade på veneklaffene som er i venene og har som oppgave å regulere blodstrømmen til hjertet. Blodet som pumpes til hjertet har lite oksygen, og derfor virker det blått. Når veneklaffenes skader gjør at de ikke klarer å holde tett, vil noe av blodet sive ned igjen i stedet for å bli pumpet til hjertet, og dette blodet vil da samle seg under den slitte veneklaffen. Når disse blodansamlingene blir større blir de til åreknuter.

Metoder for å operere åreknuter

Det finnes en rekke metoder for å operere åreknuter. Tradisjonelt var det ganske invasiv kirurgi som ble brukt for å fjerne åreknuter, men de moderne metodene som nå brukes er oftest minimalt invasive. En åreknuteoperasjon hvor det blir brukt moderne metoder kan ta så lite som en time av pasientens tid, og pasienten kan vanligvis reise hjem umiddelbart etter operasjonen. Etter noen dager med rekonvalesens kan pasienten gå tilbake til sine normale aktiviteter.

De vanligste metodene for å operere åreknuter inkluderer laserbehandling, limbehandling og flebektomi.

Åreknuter er arvelige og kan komme tilbake etter operasjonen

Grunnen til at åreknuter kan oppstå selv etter en operasjon, er fordi det er åreknutene som blir operert og ikke de slitte veneklaffene. Hvor lang tid det tar for en åreknute å begynne å utvikle seg fra begynnelsen, er forskjellig fra person til person, og avhenger av livsstil, genetisk disposisjon og mer. Det er også disse faktorene som avgjør hvor lang tid det tar før åreknutene kommer tilbake etter operasjonen. Men da selve årsaken til hvorfor åreknutene oppstår ikke blir korrigert under behandlingen, vil de ofte komme tilbake men et annet sted. Det er bare et spørsmål om hvor lang tid det vil ta.

Forebyggende tiltak kan forsinke tilbakekomsten av åreknuter etter operasjonen

Det er mange forebyggende tiltak som en person kan gjøre for å både forsinke forekomsten av åreknuten den første gangen, og å forsinke tilbakekomsten av åreknutene etter en operasjon.

De forebyggende tiltakene for å utsette forekomsten av åreknuter, og for å redusere omfanget og problemene av åreknutene når de oppstår, handler nesten utelukkende om tiltak som øker blodsirkulasjonen. Noen eksempler på aktiviteter og tiltak inkluderer: Fysisk aktivitet, unngå å stå eller sitte stille, vekttap, avholdenhet fra røyking, redusert alkoholinntak, holde beina høyt, et sunt kosthold og mer.

Hvis åreknuter fortsatt kommer tilbake etter operasjonen

Ettersom åreknuter vanligvis forekommer når en person er eldre, har det sannsynligvis tatt mange år for åreknutene å utvikle seg etter at veneklaffene først begynte å miste sin funksjon. Derfor kan vi konkludere med at det vil ta flere år for åreknutene å komme tilbake etter en operasjon.

Men når åreknutene kommer tilbake, er det mest sannsynlig at de vil utvikle seg på en lignende måte som de gjorde da de først oppstod. Det slyngende mønsteret vil se annerledes ut, og hvis pasienten opprettholder en livsstil som forbedrer blodsirkulasjonen, vil utviklingen gå langsommere, men de samme symptomene som ved første gangen vil nok være der. Hvor lang tid det vil ta for pasienten vil behandle sine åreknuter er selvfølgelig opp til henne eller ham, men hvis du er vant til å leve et liv uten åreknuter ønsker man nok å fortsette med behandlingene.

Sammendrag – Åreknuter kommer tilbake etter operasjonen

Åreknuter er veldig vanlige i befolkningen. Det anslås at rundt tretti prosent av alle mennesker vil lide av åreknuter på et tidspunkt. Åreknuter oppstår fordi veneklaffene som regulerer blodstrømmen til hjertet har blitt slitt, noe som får dem til å lekke blod ned i venene. Det er mange moderne metoder for å operere åreknuter. Det disse metodene har til felles er at åreknuteoperasjonen utføres raskt, og pasienten trenger en veldig kort rekonvalesens før han eller hun kan gå tilbake til sine normale aktiviteter. Siden åreknuter er symptomer på slitte veneklaffer, vil en operasjon av åreknuter ikke adressere rotårsaken til åreknuter. Derfor er det en stor risiko for at åreknuter kommer tilbake etter flere år, og da kan det hende at de må opereres på nytt.

Jörgen Nörby Jörgen Nörby er spesialist i karkirurgi og en av Nordens mest erfarne åreknutekirurger. Jörgen har i flere år vært overlege og ansvarlig spesialist for åreknutebehandlingen ved OUH Svendborg Sykehus og Veneklinikken i Nyborg. Tidligere har Jörgen vært overlege ved Veneklinikken i Fredrikshavn.