Behandle åreknuter – Slik fungerer det

desember 25, 2019

Åreknuter er slyngende, blålige, hovne årer som ligger så overfladisk under huden at de både er synlige og kan kjennes utenfra. Åreknuter dukker vanligvis først opp rundt baksiden av kneet og kan deretter utvikle seg både opp og ned på beinet, vanligvis nedover leggen.

Årsaken til at åreknuter oppstår er på grunn av at veneklaffene som regulerer blodstrømmen slites ut og de starter å lekke blod nedover. Dette blodet samler seg under veneklaffene, og det er disse blodansamlingene som blir til åreknuter.

Arv er den viktigste grunnen til at en person får åreknuter. Hvis en eller begge foreldrene har åreknuter, er det nesten 100 prosent sannsynlighet for at barnet også får åreknuter. Når åreknutene forekommer og hvor omfattende de blir er imidlertid påvirket av en persons livsstil.

Hvorfor bør åreknuter behandles

Åreknuter er nesten aldri farlige, men kan forårsake ubehag og milde smerter. For en person som har åreknuter kan beina føles tunge og det kan være milde smerter i beina hvor åreknutene er. I mer alvorlige tilfeller av åreknuter kan mørke flekker utvikle seg ved anklene, og disse mørke flekkene kan etter hvert forårsake kløe og varige sår som er vanskelige å hele.

Det finnes også en annen type ubehag som åreknuter kan skape, og det er av den kosmetiske slags. Mange oppfatter åreknuter som veldig stygge, og ofte betyr det at vedkommende ikke vil vise seg i klær som viser beina – som shorts, skjørt, korte kjoler eller badetøy. Man kan også føle deg mindre attraktiv for ens partner eller en potensiell ny partner. Disse følelsene relatert til de kosmetiske delene av åreknuter kan forårsake begrensninger i en persons liv, og bør derfor aksepteres som en god grunn for å få åreknutebehandling.

Hvordan gå i gang med behandling av åreknuter

Hvis en person føler at hans eller hennes symptomer, fysiske eller kosmetiske, fra åreknuter forårsaker ubehag eller en begrensning i livet, kan vedkommende kontakte en lege for en undersøkelse av åreknuter og en konsultasjon om mulige behandlinger for åreknuter.

Det skal være en lege som spesialiserer seg for karkirurgi som skal utføre denne undersøkelsen av åreknuter. Denne undersøkelsen utføres ved at legen undersøker åreknutene fra utsiden, og ofte brukes ultralyd for å gi et fullstendig bilde av åreknutenes omfang.

Deretter brukes resultatene fra undersøkelsen som grunnlag for dialogen mellom legen og pasienten hvor de skal finne ut av om hvordan de skal gå videre med en eventuell behandling.

Det er to generelle anvisninger for hvordan å gå med en behandling av åreknuter. Den første er at personen med åreknuter selv tar livsstilsrelaterte tiltak for å lindre symptomene på åreknuter. Det andre er å gjennomføre en klinisk behandling for å fjerne åreknutene.

Behandle åreknuter gjennom en endret livsstil

Som vi har beskrevet ovenfor, forårsaker slitasje på veneklaffene at blodet strømmer tilbake under klaffene og blir til blodansamlinger som vokser til åreknuter. Der en persons genetiske arv som avgjør nesten hundre prosent om veneklaffene vil fungere resten av livet eller ikke. Men selv om det er slitasje på veneklaffene, kan det konsekvensene av det være forskjellige avhengig av personens livsstil.

Det finnes nemlig en sterk medvirkende årsak til hvor stor konsekvens slitasjen på veneklaffene har for utseendet på åreknuter, og det er vår blodsirkulasjon. Hvis en person har en god blodsirkulasjon, strømmer blodet lettere til hjertet med hvert hjerteslag sammenlignet med hvis blodsirkulasjonen er dårlig. Med andre ord kan feil i veneklaffene kompenseres for ved god blodsirkulasjon.

Noen ting som kan forbedre blodsirkulasjonen er å opprettholde normal kroppsvekt, regelmessig trening, unngå røyking, redusere alkoholforbruket, øke inntaket av grønnsaker og redusere kjøttinntaket, unngå å stå eller sitte helt i lengre perioder, holde bena høyt, ha støttesokker og mer.

En person som endrer sin livsstil ved å forbedre blodsirkulasjonen, kan redusere symptomene på åreknuter. I tillegg vil det forsinke starten på åreknuter, selv om veneklaffene får mer og mer slitasje. Forbedret blodsirkulasjon reduserer også slitasje på veneklaffene tidligere.

Kliniske behandlingsmetoder for åreknuter

I tillegg til livsstilsendringer for å motvirke forekomsten og symptomene på åreknuter, kan åreknuter også fjernes fullstendig. Det finnes en rekke moderne behandlinger for åreknuter, og det alle har til felles er at de er raske å utføre og at de er minimalt invasive for pasienten.

De moderne metodene for behandling av åreknuter utføres av en karkirurg som setter inn et kateter i venene der åreknuter er. Med et verktøy på kateteret blir de skadede venene deretter forseglet, som uten oksygentilførsel snart krymper, og hvoretter de kan trekkes ut av kroppen ved hjelp av en veldig liten krok.

Metodene som brukes for å lukke de skadede venene inkluderer laser, lim og skum.

En operasjon som beskrevet ovenfor kan utføres under lokalbedøvelse på en klinikk utenfor et sykehus, det tar bare en time å utføre, og pasienten kan deretter returnere hjem. Etter noen dager med rekonvalesens kan vedkommende gå tilbake til sine normale aktiviteter.

Jörgen Nörby Jörgen Nörby er spesialist i karkirurgi og en av Nordens mest erfarne åreknutekirurger. Jörgen har i flere år vært overlege og ansvarlig spesialist for åreknutebehandlingen ved OUH Svendborg Sykehus og Veneklinikken i Nyborg. Tidligere har Jörgen vært overlege ved Veneklinikken i Fredrikshavn.