Åreknuter og hovne bein

Åreknuter er en sykdom som rammer mange mennesker i løpet av livet. Det er anslått at omtrent én av tre voksne vil utvikle åreknuter på et tidspunkt i livet. Åreknuter er i de aller fleste tilfeller ufarlige, men de kan gi ulike symptomer med større eller mindre grad av ubehag.

Et typisk symptom på åreknuter er hovne bein, men andre symptomer på åreknuter på beina kan også være kløe og tyngdefornemmelse. Noen mennesker lider av hovne bein, eller kan oppleve en tilstand med hovne bein i visse situasjoner.

Hovne bein betyr ikke nødvendigvis at du har åreknuter, men det er verdt å være oppmerksom på om du lider mye av hovne bein.

Når åreknuter utvikles

Åreknuter oppstår først og fremst på grunn av arv, og hvis foreldrene dine har åreknuter vil du mest sannsynlig få åreknuter selv. Åreknuter kan utvikle seg gjennom hele livet, men ses oftere hos eldre, gravide og overvektige, da veneklaffene i disse gruppene fungerer dårligere.

Åreknuter utvikles når veneklaffene ikke holder tett, slik at blodet samler seg opp. Dette skaper mye press på venene og venen vil bli tykkere og bule ut. Dette er åreknuten.

Åreknuter oppstår ofte på beina, da trykket i venene er størst her. Åreknuter er tykke og blå blodårer som snor seg langs beinet og gir ofte opphav til hovne bein og estetisk ubehag.

Symptomer på åreknuter

Åreknuter rammer som nevnt mange mennesker, og folk opplever dem forskjellig. Noen mennesker vil være svært plaget av symptomene, mens andre opplever åreknutene mer som et estetisk problem.

Noen av de mest typiske symptomene på åreknuter på beina er:

• Hovne bein
  • Kramper
  • Kløe på beina
  • Rastløshet i beina
  • Tyngdefornemmelse

Åreknuter utvikles over tid og vil forverres med årene. Da kan symptomene bli mer plagsomme og i verste fall kan det oppstå eksem, pigmentering og venøse leggsår, som kan være vanskelige å lege.

Behandling av åreknuter

Når bør du få åreknutene behandlet? Det kan det være vanskelig å svare på, da noen lider mye av for eksempel hovne bein og kramper, slik at en behandling vil være svært aktuelt. Andre velger å leve med åreknutene sine i mange år før de får dem fjernet fordi de er lite plaget av symptomene.

Det er vitenskapelig bevist at åreknuter reduserer livskvaliteten, og metodene som brukes i dag, er så skånsomme at det ikke er noen grunn til å utsette behandlingen. Det er med andre ord ingen grunn til å leve med redusert livskvalitet på grunn av for eksempel hovne og såre bein, dersom man kan få behandlet åreknutene med skånsomme metoder, hvor man normalt ikke trenger å være sykmeldt i etterkant.

Åreknutene forsvinner ikke av seg selv, og de vil med stor sannsynlighet forverres med årene. Det vil derfor kreve behandling for å bli kvitt åreknutene og symptomene.

Ved behandling av åreknuter på beina fjernes eller minimeres symptomer som hovne bein, kramper og uro i beina.

Ved Åreknuteklinikkene fjernes åreknutene med varmebehandling eller skumbehandling. Begge metodene er minimalt invasive, varmebehandlingen utføres i lokalbedøvelse og du kan normalt gjenoppta hverdagen dagen etter åreknutebehandlingen.

Avhengig av hvor fremskredne åreknutene er og hvordan du responderer på primærbehandlingen, kan det være nødvendig med en oppfølgingsbehandling som er mindre omfattende enn primærbehandlingen. Dette vil være aktuelt for cirka 10–15 prosent av de som får fjernet åreknuter på beina.

Martin Lawaetz Martin Lawaetz er en av Nordens ledande spesialister innen moderne åreknutebehandliger og er utdannet ved Karkirurgisk avdeling på Rigshospitalet i Danmark. Han har mer enn 15 års erfaring med å behandle åreknuter med de mest moderne og skånsomme metoder. Martin har vært en del av den ledende forskningen innen åreknutebehandling, publisert i internasjonalt anerkjente tidsskrifter, og har vært med på å innføre moderne åreknutebehandling i Danmark. Martin har også lang erfaring med behandling av komplekse åreknuter ved bruk av en spesiell kombinasjon av moderne, minimalt invasive metoder. En fremgangsmåte han har utviklet gjennom mange års erfaring, og som vi kaller “The nordic treatment protocol for advanced varicose veins”.
Vi hjelper deg med å bli kvitt åreknuter og sprengte blodkar. Kontakt oss i dag.
eller ring21 959 224